Toimihenkilöliitto ERTO

ERTO puolustaa tietoalan työehtoja lakolla 11.-16.11.

Lehdistötiedote   •   Marras 08, 2011 11:22 EET

ERTO uhkaa tietoalan työnantajia työtaistelutoimilla estääkseen alan työehtojen heikentämisen, varmistaakseen valtakunnallisen raamisopimuksen mukaisen ratkaisun ja ollakseen kehittämässä alan työehtoja.

ERTOn neuvottelemassa yleissitovassa tietotekniikan palvelualan työehtosopimuksessa on sovittu lakia ja Akavalaisen ylempien toimihenkilöiden neuvottelujärjestön YTN:n sopimuksia paremmin:

• vähimmäispalkoista ja tehtäväryhmittelystä
  • työajasta ja ylitöistä (ERTO: 37,5 h/viikko, YTN & laki: 40 h/viikko)
  • vuorolisistä, hälytystyöstä ja puhelinsoittokorvauksesta
  • matka-ajan korvaamisesta (ERTO: korvataan, YTN & laki: ei korvata)
  • sairasajan palkasta
  • äitiys- ja isyysvapaan palkallisuudesta

ERTO ja Tietoalan ammattilaiset ERTO ry eivät hyväksy heikennyksiä nyt eikä tulevaisuudessakaan työnteon ehtoihin.

Tietotekniikan palvelualan lakko 11.11.–16.11.2011

Ellei alan työehdoista päästä sopuun, ERTOn ja PROn julistama viiden päivän mittainenlakko alkaa perjantaina 11.11.2011 klo 6.00 ja päättyy keskiviikkona 16.11.2011 klo 6.00seuraavissa Teknologiateollisuus ry:n jäsenyritysten kaikkien yksiköiden toimihenkilötehtävissä:

• Fujitsu Finland
  • Isoworks
  • Logica Suomi
  • Tieto
  • Tieto Finland

Lakonalaisesta työstä kieltäydytään järjestäytymisestä riippumatta. ERTO maksaa lakkoon osallistuville omille jäsenilleen lakkoavustukset 50 €/päivä. ERTOn työsuhdeneuvonta palvelee jäseniä puhelinnumerossa (09) 6132 3241, ma–pe 9.30–13.30.

Lakkoon osallistuvan ei tarvitse etukäteen kertoa työnantajalle lakkoon osallistumisesta. Työnantajan ei tulisi asiasta kysyä ja jos kysyy saa siihen vastata mitä vaan. Lakko on täysin laillinen ja mahdolliset painostustoimet työstä kieltäytyviä kohtaan ovat asiattomia. Mahdollinen ennen lakkoa alkanut vuosiloma tai muu vapaa jatkuu lakosta huolimatta normaalisti.

Vuokratyöntekijät osallistuvat lakkoon vakinaisen henkilökunnan tavoin. Ne vuokratyöntekijät, joille on osoitettu tai osoitetaan lakonalaista työtä, kieltäytyvät työn tekemisestä. Tällä pyritään estämään vuokratyön käyttäminen rikkurityövoimana.  ERTO maksaa jäsenilleen lakkoavustukset.

Tietotekniikan palvelualan lakko 7.11.–13.11.

Työehtosopimusneuvottelujen vauhdittamiseksi tietotekniikan palvelualalle alkoi YTN:n julistama lakko 7.11.2011. Toimihenkilöliitto ERTOn tietoalalla töissä olevat jäsenet voivat osallistua tietotekniikan palvelualan lakkoon ma 7.11.–su 13.11.

Lakkoon osallistuvan ei tarvitse etukäteen kertoa työnantajalle lakkoon osallistumisesta. Lakko on täysin laillinen ja mahdolliset painostustoimet työstä kieltäytyviä kohtaan ovat asiattomia.

Vuokratyöntekijät voivat osallitua lakkoon vakinaisen henkilökunnan tavoin. Ne vuokratyöntekijät, joille on osoitettu tai osoitetaan lakonalaista työtä, kieltäytyvät työn tekemisestä. Tällä pyritään estämään vuokratyön käyttäminen rikkurityövoimana.

Lakonalaiset yritykset 7.11.–13.11:

Tieto Oyj (7.11. kello 6 - 8.11. klo 23)

Tieto Finland Oy
- ServiceDeskeissä tehtävä työ paikkakunnilla: Helsinki, Turku, Imatra, Raahe

Logica Suomi Oy (7.11. kello 6 – 8.11. kello 23)
- 3-vuorotyö: IM operation center
- 2-vuorotyö – tulostuspalvelutyö, BPO Printmail
- IM ServiceDeskissä tehtävä työ

Fujitsu Finland Oy (9.11. kello 6 – 10.11. kello 23)
- 3-vuorotyö
- Kassajärjestelmien tuki- ja huoltopalvelutyö

atBusiness Oy (10.11. klo 6 – 11.11. klo 23)