Etera

Eteran suhdanneindeksi kipusi plussalle

Lehdistötiedote   •   Tammi 20, 2016 10:00 EET

Eteran julkaisema suhdanneindeksi kohosi marraskuussa plussalle. Rakentamisen työntekijämäärät kasvoivat ensimmäistä kertaa lähes neljään vuoteen.

Eteran suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta seurantaryhmän työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

Marraskuussa Eteran suhdanneindeksi oli 1,4 prosenttia eli seurantaryhmän työntekijämäärät kasvoivat edellisvuoden marraskuuhun verrattuna.

”Marraskuu oli ensimmäinen selvästi positiivinen kuukausi lähes neljään vuoteen. Työntekijämäärät kasvoivat marraskuussa, mutta on muistettava, että vertailukohta eli edellisvuoden marraskuu oli heikko”, Eteran varatoimitusjohtaja Timo Hietanen sanoo.

Myös koko vuoden suhdanneindeksi parani marraskuussa 0,2 prosenttia, vaikka olikin vielä hieman miinuksella. Eteran suhdanneindeksi tammi-marraskuussa oli -0,6 prosenttia.

Rakentamisen toimialaindeksi plussalla

Rakentamisen toimialaindeksi kääntyi positiiviseksi ensimmäisen kerran lähes neljään vuoteen. Rakentamisen toimialaindeksi oli marraskuussa 0,9 prosenttia.

”Erityisesti keskisuuret rakennusyritykset ovat kasvattaneet työntekijämääriään, mikä nosti rakentamisen toimialaindeksiä”, Hietanen sanoo.

Alueelliset erot suuria

Eteran suhdanneindeksissä oli isoja vaihteluja alueellisesti. Työntekijämäärät kasvoivat erityisesti Pohjanmaalla ja Satakunnassa. Myös Pirkanmaalla ja Uudellamaalla suhdanneindeksi oli plussalla. Etelä-Karjalassa suhdanneindeksi oli puolestaan reippaasti miinuksella.

Ajantasaista suhdannetietoa

Eteran suhdanneindeksi julkaistaan kuukausittain. Joulukuun suhdanneindeksi ja koko vuoden 2015 suhdanneindeksi julkaistaan 22.2.2016. Samalla julkaistaan myös alueelliset suhdanneindeksit.

Tutustu tarkemmin

etera.fi/suhdanneindeksi

Varatoimitusjohtaja Timo Hietanen, p. 050 303 9199 tai timo.hietanen@etera.fi

Etera – Tässä ajassa.

Etera on työeläkeyhtiö, joka huolehtii suomalaisten eläketurvasta. Kuuntelemme asiakkaitamme ja elämme mukana heidän rytmissään. Yli 50 vuoden kokemus erityyppisistä työsuhteista tekee Eterasta muuttuvan työelämän osaajan. Työskentelemme yhdessä asiakkaidemme kanssa suomalaisten työkyvyn edistämiseksi. etera.fi kertoo enemmän.