Syöpäjärjestöt

Eturauhasen syövän seulonnan hyödyistä lisää näyttöä, haittoja vielä selvitettävä

Lehdistötiedote   •   Maalis 19, 2012 10:33 EET

Eturauhasen syövän seulonnassa 11 vuotta kestänyt seuranta osoittaa, että seulonnasta on hyötyä väestötasolla. Suuri kysymysmerkki liittyy hyötyjen ja haittojen suhteeseen, sanovat suomalaistutkijat. New England Journal of Medicine -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa vahvistuu jo aiemmin tehty havainto, että eturauhasen syövän seulonta alentaa syövän aiheuttamaa kuolleisuutta. Lisää tietoa kaivataan nyt mm. riskiryhmistä ja elämänlaadusta.

Eturauhasen syövän seulontatutkimus alkoi meillä vuonna 1996. ERSPC, European Randomized Study of Screening for Prostate Cancer, on tähän asti Suomen pisimpään kestänyt syöpäseulonnan tutkimus.

Tuoreessa New England Journal of Medicine -lehdessä tutkijat ovat arvioineet ohjelman vaikutusta kuolleisuuteen 11 vuoden seurannan jälkeen. Tutkimus vahvistaa aikaisempaa, vuonna 2009 julkistettua havaintoa, että PSA-testiin perustuva seulonta alentaa eturauhassyövän aiheuttamaa kuolleisuutta.

Kuolleisuus alenee, mutta mies maksaa kovan hinnan

– Kuolleisuusvaikutus on samaa suuruusluokkaa kuin rintasyöpä- ja suolistosyöpäseulonnoissa eli noin yksi mies tuhannesta hyötyy, kun seurannan pituus on 11 vuotta. Uudet tulokset vahvistavat aiempia käsityksiä, sanoo suomalaista tutkimusta johtanut professori Anssi Auvinen Tampereen yliopistosta. Kuolleisuus ei kuitenkaan anna koko kuvaa seulonnasta. Seulonnan aiheuttamien hyötyjen tulee olla suuremmat kuin haitat, jotta sitä kannattaisi järjestää. Yhden miehen tuhannesta hyötyessä 37 tervettä miestä joutuu ennenaikaisesti syöpäpotilaaksi. – PSA-testi ei pysty valitettavasti erottamaan, milloin kyse on iän myötä yleistyvästä, hitaasti etenevästä kasvaimesta, milloin ärhäkästä syöpätyypistä. Seulonta löytää enemmän piileviä syöpiä kuin niitä kasvaimia, joita löytyisi oireiden perusteella. Ilman seulontaa nämä oireettomat syövät eivät haittaisi miehen elämää. Tämän vuoksi tutkimusta tulee jatkaa, Auvinen sanoo.

Geenitesti tai uusi merkkiaine voisivat ratkaista ongelman

Urologian professori Teuvo Tammela Tampereen yliopistosta on nyt julkaistun artikkelin yksi tekijä. Hän tähdentää, että olisi tärkeä löytää sellaiset riskiryhmät, jotka hyötyvät eniten PSA-seulonnasta. – Parhaillaan on menossa eturauhasen syöpään liittyvä perimän luenta. Sillä saadaan uutta tietoa sekä kasvaimen ominaisuuksista että potilaiden erityispiirteistä. Esimerkiksi sellaiset miehet, joiden suvussa on eturauhasen syöpää, ovat riskiryhmä. Geenitestin avulla voidaan löytää riskiryhmät tulevaisuudessa, Tammela kertoo esimerkkinä. – Lisäksi meillä olisi tarve löytää PSA:n oheen uusia merkkiaineita, jotka nykyistä tarkemmin löytävät aggressiivisesti etenevät syövät kaikkien syöpien joukosta.

– Miehille voitaisiin antaa myös elämäntapoihin, kuten ravitsemukseen ja liikuntaan, liittyviä neuvoja. Ylipaino sekä runsas rasvaisen ja punaisen lihan syöminen lisäävät myös eturauhassyövän riskiä, sanoo Tammela. ERSPC-tutkimuksessa on ollut mukana kaikkiaan 162 388 miestä ikäryhmässä 55–69-vuotiaat. Seulontaryhmään kuuluneet kutsuttiin Suomessa verikokeeseen PSA-pitoisuuden määrittämiseksi neljän vuoden välein. Suomen osuus koko tutkimuksen väestöstä on ollut suurin: meiltä mukana oli 80 379 miestä. Muut tutkimukseen osallistuneet maat olivat Hollanti, Ruotsi, Italia, Belgia, Espanja ja Sveitsi.

Suomen Syöpäyhdistys on tukenut seulontaohjelmaa sekä käytännön toteuttamisen että rahoituksen kautta.  Keskeiset tulokset nyt julkistetusta tutkimuksesta:- yksi estetty eturauhassyöpäkuolema 1055 seulontaan kutsuttua miestä kohti- yksi estetty eturauhassyöpäkuolema 37 todettua syöpää kohti- tuloksissa on jonkin verran eroja maiden välillä- Suomessa kuolleisuusero ei niin selvä kuin esimerkiksi Ruotsissa- tulokset eivät anna perusteita koko väestön eturauhasen syövän seulonnan käynnistämiselle Lähde: Schröder FH, Hugosson J, Roobol MJ, et al. Prostate-cancer mortality at 11 years of follow-up. N Engl J Med 2012; 366:981-90.

Lisätietoja:
Professori Anssi Auvinen, tavoitettavissa keskuksen kautta International Agency for Research on Cancer (IARC), Lyon, Ranska, puh. +33 4 7273 8485 tai sähköpostitse anssi.auvinen@uta.fi
Professori Teuvo Tammela, gsm 040 557 4492 Syöpäjärjestöjen ylilääkäri Liisa Pylkkänen, gsm 040 733 5237