Eufex Pankki Oyj

Eufex keskittyy pankkiiriliiketoimintaan ja luopuu pankkitoiminnasta

Lehdistötiedote   •   Huhti 04, 2013 12:56 EEST

Eufex Pankki Oyj tulee luopumaanuuden strategiansa mukaisesti pankkiliiketoiminnastaan ja jatkaa toimintaansa keskittyen rahastovälitykseen, omaisuudenhoitoon ja rahastohallintoon. Strategiamuutos johtuu pankkiliiketoiminnan heikosta kannattavuudesta. Pankkipalveluiden tarjoaminen lopetetaan vaiheittain seuraavan puolen vuoden aikana.

Eufex Pankki Oyj luopuu pankkiliiketoiminnastaan sen heikon kannattavuuden takia. Päätöksen taustalla on pitkään jatkunut alhainen korkotaso, kilpailun koveneminen sekä alaa koskevan sääntelyn lisääntyminen, jotka ovat heikentäneet yhtiön edellytyksiä harjoittaa kannattavaa pankkitoimintaa.

Liiketoiminnassa on välttämätöntä -ja myös vastuullista- lukea yhteiskunnan sekä markkinatilanteen muutoksia. Me halusimme reagoida näihin muutoksiin ennakoivasti ja riittävän aikaisin. Keskitymme nyt rahastovälitykseen, omaisuudenhoitoon ja rahastohallintopalveluihin, jotka ovat sekä vahvuusalueitamme että meille erittäin kannattavaa liiketoimintaa, toteaa Eufex Pankin toimitusjohtaja Jyri Suonpää.

Eufex Pankin hallinnoima asiakasvarallisuus on alkuvuoden aikana kasvanut mukavasti ja on jo yli 825 miljoonaa euroa. Samoin Eufex Rahastohallinto on voimakkaassa kasvussa.

Asiakastalletukset maksetaan takaisin

Eufex Pankki maksaa asiakkaidensa tekemät määräaikaistalletukset takaisin kunkin talletuksen eräpäivänä. Muut talletukset maksetaan asiakkaiden toivomusten mukaan, kuitenkin viimeistään kun Finanssivalvonta on hyväksynyt toimilupamuutoksen. Pankki on lopettanut määräaikaistalletusten vastaanottamisen jo maaliskuun alussa eikä erääntyneitä talletuksia ole tämän jälkeen uusittu. Jäljellä olevien määräaikaistalletusten yhteenlaskettu arvo on noin puoli miljoonaa euroa.

Olemme edelleen erittäin vakavarainen toimija ja oman pääomamme määrä on turvallisella kahdeksan miljoonan euron tasolla. Pankkitoimintamme kääntyi viime vuonna niukasti tappiolliseksi ja haluamme kääntää suunnan toimenpiteillämme nopeasti voitolliseksi, jatkaa Suonpää.

Eufex Pankki jättää muutosprosessiin liittyvät lupahakemukset Finanssivalvontaan kevään 2013 aikana. Toiminta pankkina jatkuu, kunnes muutosprosessi on saatu Finanssivalvonnan kanssa päätökseen. Tämän arvioidaan kestävän noin 6kuukautta. Talletusten vastaanottamista, uusimista ja luottojen myöntämistä lukuun ottamatta asiakkaille tarjottavat palvelut säilyvät ennallaan.

LISÄTIEDOT

Jyri Suonpää, toimitusjohtaja, Eufex Pankki Oyj, puh.040 730 7855, jyri.suonpaa@eufex.fi

Eufex Pankki Oyj on vuonna 2000 perustettu yritys, joka toimii Finanssivalvonnan myöntämän toimiluvan nojalla. Eufex tarjoaa asiakkailleen rahastotutkimusta, rahastovälitystä ja rahastovarainhoitoa. Eufex on Suomen vanhin sijoitusrahastoihin erikoistunut toimija, jonka asiakaskunnassa on sekä yksityishenkilöitä että yhteisöjä.