Fazer Suomi

Fazer Blå återigen Finlands mest uppskattade varumärke

Lehdistötiedote   •   Syys 26, 2014 14:25 EEST

Fazer Blå placerade sig återigen på första plats i undersökningen Finlands mest uppskattade varumärken. Fazer kom tredje i undersökningen. Tidningen Markkinointi & Mainonta och marknadsundersökningsföretaget Taloustutkimus genomför undersökningen årligen.

Av Fazers varumärken placerade sig också Geisha (30), Reissumies (44), Marianne (58) och Fazer Puikula (73) bland de hundra mest uppskattade varumärkena. I undersökningen mättes hur finländarna uppfattar 1008 varumärken.

”Vi är mycket glada för erkännandet och uppskattningen från konsumenterna. Fazers varumärken är en av hörnstenarna i vår strategi. De har en central roll i utvecklingen av vår verksamhet och vi arbetar konsekvent för att höja våra varumärkens värde. Det är viktigt för oss att våra varumärken förblir intressanta och lockar också kommande generationer finländare”, säger Ulrika Romantschuk, Fazer-koncernens direktör för kommunikation och varumärkesledning.

Blåvitt gott

Fazer Blå tillverkas på Fazers chokladfabrik i Vanda. Över 95 % av alla Fazers konfektyr- och bageriprodukter som säljs i Finland tillverkas också här. Fazer sysselsätter 6 600 personer i Finland.
Alla Fazers konfektyrfabriker samt kexfabriken finns i Finland: I Vanda (choklad och kex) i Villmanstrand (sockerkonfektyr) och i Högfors (xylitolprodukter). Fazer bakar runt om i Finland i sex bagerier och 46 Fazer Närbagerier, som finns i butikernas utrymmen. Färskt bröd säljs också i Fazers fyra bageributiker.

Fazer har 600 restauranger och verksamhetspunkter för måltidstjänster i Finland. Hit hör personalrestauranger, studentrestauranger samt måltidstjänster i skolor, daghem och vårdhem. Fazer har sju Fazer Caféer runt om i Finland samt Karl Fazer Café på Glogatan i Helsingfors, där allting började.

Ytterligare information
Ulrika Romantschuk, SVP, Communications & Branding, Fazer-koncernen, tel. 040 566 4246

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser