Fazer Suomi

Fazer Food Services förnyar sitt restaurangutbud för den öppna sektorn: Gastro NOM Helsinki – en ny street food-restaurang i centrala Helsingfors

Lehdistötiedote   •   Kesä 06, 2014 08:00 EEST

Alla vänner av gatumat får en ny träffpunkt som eggar smaklökarna i centrala Helsingfors när restaurangen Gastro NOM Helsinki öppnar fredagen den 6 juni. Restaurangen öppnar vid Medborgartorget i nya Tölöviken. Den kommer att servera street gourmet-mat och populära internationella och finländska delikatesser. Restaurangen drivs av Fazer Food Services.

Gastro NOM Helsinki serverar högklassig, välsmakande, snabb och enkel street gourmet-mat. Menyn varierar dagligen och inkluderar bland annat gourmethamburgare, hot dogs med pulled pork, wokade musslor, pumpawraps och rödbets- och halloumiburgare. Dessutom serveras säsongens bästa finländska favoriter, till exempel knaperstekta strömmingsbiffar. Fazer Food Services matproffs är krafterna bakom restaurangkonceptet och menyn. Utöver dem har även Toni Toivanen och Eric Räty, som är kända från Chez Dominiques kök, också deltagit i receptutvecklingen. I fortsättningen är det köksmästare Ari Lappalainen som ansvarar för Gastro NOM Helsinkis kök. Restaurangen är en ny landvinning för Fazer inom den öppna restaurangverksamheten.

”Nu tar vi det första steget mot nya affärsmöjligheter genom att öppna en restaurang enligt ett nytt koncept där vi på ett helt nytt sätt kombinerar behoven av vardagslunch för de som är i arbetslivet med det som kännetecknar den öppna restaurangverksamheten. Samtidigt stärker vi vår verksamhet inom den öppna sektorn”, säger Jaana Korhola, VD för Fazer Food Services Finland.

”Gatumaten är en växande trend och vi vill erbjuda god mat utan fasta lunchtider till dem som rör sig i centrala Helsingfors – samma okomplicerade meny serveras under hela öppettiden på vardagar kl. 11–21. Menyn varierar dagligen och kvällstid erbjuds ytterligare några alternativ. Vi informerar också aktivt om utbudet i sociala medier. Vår köksmästare och hans team utvecklar ständigt nya rätter och utmanar också matgästerna att aktivt delta i förnyelsen av menyn”, säger Korhola.

Möjligheter att utvidga till övriga Norden

Fazer Food Services är känt som ett proffs på måltidstjänster och inleder nu restaurangverksamhet inom den öppna sektorn. Enligt Andreas Berggren, VD för affärsområdet Fazer Food Services, måste man våga utveckla nya affärsmodeller, testa nya saker och kombinera gammalt och nytt på ett kreativt sätt.

”Matvanorna och smakpreferenserna förändras och kvalitetsmedvetenheten ökar. Därför har vi satsat allt mer på smakupplevelser och mattrender även inom våra personalrestauranger, och allt fler av Fazer Food Services contract catering-restauranger fungerar även som öppna restauranger. Särskilt i städerna finns det en marknad för enkel, snabb och okonstlad mat där de senaste mattrenderna kombineras med traditionella smaker. Vi ser stor potential inom den öppna sektorn, eftersom vi har tiotals år av erfarenhet av restaurangverksamhet och de främsta medarbetarna i branschen”, säger Andreas Berggren.

Han betonar att det är viktigt att hitta nya, innovativa lösningar för att utveckla en växande affärsverksamhet, eftersom samhället ständigt förändras.

”Gastro NOM Helsinki är ett ytterst intressant nytt koncept och även medarbetarna i våra övriga verksamhetsländer följer dess utveckling med stort intresse. Restaurangkonceptet kommer nu först att testas i Finland, och därefter kommer vi att undersöka möjligheterna att exportera konceptet även till våra övriga länder, till exempel Sverige, Danmark och Norge.”

Restaurang Gastro NOM Helsinki ligger i centrala Helsingfors vid järnvägsstationen i KPMG-huset där den också är står till tjänst för KPMG:s anställda. Den nya restaurangen rymmer 120 personer och öppnas för allmänheten fredagen den 6 juni 2014. Restaurangens trivsamma lounge fungerar som stadsbornas vardagsrum där man också kan titta in för att jobba på distans eller på after work efter arbetsdagen. Det finns gratis wifi för restauranggästerna och en uteservering med eftermiddags- och kvällssol. Restaurangen är öppen vardagar kl. 11–21 och lördagar kl. 13–21.

Mer information:
Jaana Korhola, VD, Fazer Food Services Finland, tfn 020 729 6446

Ritva Laine, direktör, marknadsföring och kommunikation, Fazer Food Services Finland, tfn 040 674 0773

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com.

www.facebook.com/NOMHelsinki
www.twitter.com/NOMHelsinki
www.restaurantnom.fi

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser