Fazer Suomi

Fazer Food Services mål för minskad klimatpåverkan: mer grönsaker, mindre kött och mer säsongsbetonade produkter

Lehdistötiedote   •   Maalis 23, 2015 09:00 EET

Fazer Food Services mål är inte bara att möta ett ökat behov utan också att hitta nya vägar för att få gästerna att i högre utsträckning välja gröna alternativ istället för kött och därmed bidra positivt till klimatet. Fazer erbjuder restauranggäster möjligheten att äta mer hälsosamt och med minskad klimatpåverkan – samtidigt som gästerna ska få en riktigt bra matupplevelse.

Fazer driver projektet Green Buffet för att öka fokus på grönsaker och vegetarisk mat och öka attraktionen för den gröna maten i restaurangerna. Fazer Food Services kockar från fyra nordiska länder arbetar tillsammans för att möta den ökande efterfrågan på grönsaker. Gruppen utvecklar nya vegetariska menyer och recept, med utgångspunkt i säsongens råvaror. Förutom helt vegetariskt utvecklas många recept där grönsaker är huvudingrediensen. Nya matlagningstekniker och processer utvecklas också för att göra den gröna maten mer attraktiv.

“Målet är inte att konvertera gästerna till vegetarianer, utan tanken är att öka andelen grönsaker på tallriken genom härliga vegetariska rätter”, säger Jaana Korhola, vd för Fazer Food Services Finland.

Hälsa och hållbarhet driver förändringen

Allt fler konsumenter efterfrågar vegetariska alternativ eftersom de gärna vill äta hälsosamt och samtidigt bryr sig om miljön. Att äta mer grönsaker är också i linje med de nordiska näringsdeklarationerna (NNR) som bland annat ger rådet att äta minst 500 gram grönsaker per person och dag.

Maten vi äter bidrar till en stor del av vårt koldioxidavtryck. Det behövs åtgärder i hela kedjan, från matproduktion till förändrade matvanor. Fazer Food Services serverar omkring 400 000 måltider per dag i nära 1100 restauranger i Sverige, Finland, Norge och Danmark och har därmed stor möjlighet att bidra positivt till såväl hälsa som klimat.

“Vi vill vara ledande och inte bara svara upp mot efterfrågan utan också aktivt söka nya sätt att driva en förändring mot ett mer hållbart ätande”, säger Korhola.

Förutom att öka användningen av grönsaker och säsongsbetonade ingredienser och källor för klimatsmarta proteiner är målet för Fazer Food Services att minska matavfallet. Ansvaret gäller också fisk och skaldjur. Fazers restauranger in Finland, Sverige och Danmark följer WWF:s rekommendationer för användning av fisk och skaldjur.

Fazer stödjer Earth Hour

Lördag 28 mars är det åter dags för Earth Hour för att öka kunskaperna om klimatförändringarna. Earth Hour organiseras av WWF och i år är temat för den finländska kampanjen världens största middag i skenet av levande ljus. Enligt WWF kan klimateffekterna från mat minskas med tre enkla steg: Att ersätta en del av köttet med grönsaker, inte kasta mat och genom att främja hållbart producerad mat.

För mer information:

Satu Ikäheimo, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen/Fazer Food Services, tel +358 50 380 4996

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com.

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser