Fazer Suomi

Fazer har tagit reda på vilka lunchrätter finländarna gillar bäst

Lehdistötiedote   •   Maalis 11, 2015 09:48 EET

Enligt Fazers webbenkät är finländarnas favoritlunchrätter lasagne, tortillas och laxsoppa. Cirka 2 800 personer på olika håll i Finland deltog i enkäten på webbplatsen amica.fi. Finländarnas smakpreferenser när det gäller lunchmat har förändrats och förändras alltjämt: influenser från fjärran länder, vegetariska rätter och lunchens betydelse som dagens varma mål betonas. I mars serverar Amica-restaurangerna smaker från Nordafrika och Asien.

Enligt Fazers enkät är finländarnas favoritlunchrätter lasagne, tortillas, laxsoppa, köttbullar med potatismos och stekt siklöja. Mellan den 19 och 29 januari deltog 2 800 personer från olika håll i Finland i favoritlunchenkäten på amica.fi. Svarspersonerna gavs några färdiga favoriträttsalternativ som har framkommit tidigare i Amica-restaurangernas egna restaurangspecifika enkäter. Dessutom hade varje svarsperson möjlighet att uppge sin egen favoritlunchrätt. Rösterna fördelades mycket jämnt mellan de färdiga alternativen.

”Favoriträtterna är inte längre de traditionella finländska lunchrätterna, som till exempel makaronilåda. Lasagne och tortillas blev vanligare i företagsrestaurangerna på 2000-talet och har etablerat sig som en del av de finländska traditionerna. Finländarna gillar fisk och detta syns i resultaten: laxsoppa och stekt siklöja fanns med bland topp 5. Bland de spontana svaren syntes bland annat de traditionella finländska favoriterna ugnskorv och spenatsoppa”, säger Marianne Nordblom, direktör för gastronomi och produktutveckling på Fazer Food Services.

Finländarnas favoritlunchrätter, top 10:

1.Lasagne
2.Tortillas
3.Laxsoppa
4.Köttbullar och potatismos
5.Stekt siklöja
6.Kållåda
7.Leverbiffar
8.Pizza
9.Makaronilåda
10.Strömmingsbiff

Smaker från Nordafrika och Asien

Från och med mars serverar Amica-restaurangerna nordafrikanska och asiatiska smaker från Mellanöstern under temat World on a plate. På tallriken uppstår möten mellan aromatiska kryddor och färggranna och intressanta ingredienser. Det serveras smaker från Marocko, Tunisien och Asien. På lunchmenyn står bland annat couscous med färggranna grönsaker, harissakryddade räkor och tunisisk fisksoppa kryddad med kummin, chili och ingefära.

”Vi funderar hela tiden på vilka nya smaker vi skulle kunna servera finländarna i Amica-restaurangerna och varifrån i världen vi kan hämta inspirerande och spännande idéer. Just nu ser man mycket influenser från Sydamerika, Nordafrika och Asien. Det är populärt att resa och det finns många etniska restauranger i städerna, vilket gör att finländarnas smakvärld utvecklas och blir rikare hela tiden. Till viss del beror detta också på att det numera går att få tag på alla råvaror. Men fortfarande är också traditionella rätter som köttbullar lika populära”, säger Nordblom.

Snyggt upplägg, bra service och välmående betonas

Lunchen är en viktig stund på dagen bland annat för att den ska ge energi. Utöver matens smak är det viktigt för finländarna att maten är snyggt framdukad och att servicen är vänlig. ”Vi satsar på vackert upplägg och ger matgästerna möjlighet att se kockarna jobba. I många av våra restauranger har kockarna till uppgift att servera maten och berätta mer om den. Dagens kunder är intresserade av bland annat matens ursprung och hälsosam kost”, säger Nordblom.

För många finländare är lunchen det enda varma målet mat under dagen. ”Det är viktigt för oss att lunchen är mångsidig och att gästerna har möjlighet att själva komponera en näringsrik lunch som passar dem. Amica-restaurangerna satsar på matens kvalitet och smak, vilket återspeglas bland annat i våra kundnöjdhetsundersökningar. Vi serverar finländarna god husmanskost, tillredd av våra kockar, varje dag”, säger Nordblom sammanfattningsvis.

Ytterligare information:

Marianne Nordblom, direktör för gastronomi och produktutveckling, Fazer Food Services,
tel. 0400 605 778
Satu Ikäheimo, kommunikationsdirektör, Fazer Food Services, tel. 050 380 4996
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com
Amica.fi

Bilder lämpliga för tryck: www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press” ”World on plate”

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser