Fazer Suomi

Fazer investerar i Lettland och effektiverar sin bageriverksamhet i Baltikum

Lehdistötiedote   •   Syys 02, 2014 10:02 EEST

Fazer fortsätter att utveckla sitt bagerinätverk i de baltiska länderna. Koncernen kommer att investera över 5 miljoner euro i bageriet i Ogre i Lettland, och planerar att flytta produktionen från bageriet i Estland till bagerierna i Lettland och Litauen. Den planerade investeringen i Ogre kommer att öppna nya möjligheter för Fazer och stärka företagets konkurrenskraft på den baltiska marknaden.

“Marknadsläget i Baltikum är mycket utmanande. Det finns överkapacitet på den baltiska brödmarknaden, och konsumtionen av förpackat färskt bröd minskar. Genom att konsolidera produktionen ökar vi effektiviteten. Vår investering på fem miljoner euro i nya produktionsutrymmen i Lettland kommer att öppna nya möjligheter för oss, säger Petri Kujala, verkställande direktör för affärsområdet Fazer Bageri.

Fazer kommer fortsättningsvis att betjäna konsumenterna i alla tre länder i Baltikum med produkter av hög kvalitet och lokala varumärken och smaker. Produktionen i Tallinn i Estland avslutas enligt planerna i april 2015. Som mest påverkas 95 anställda inom produktionen av stängningen.

Fazer har totalt 18 bagerier. Sex av dem finns i Finland, där Fazer dessutom har 46 närbagerier i butikernas utrymmen. Fem bagerier finns i Sverige och fyra i Ryssland. Fazer har ett bageri i varje land i Baltikum.

Kontakter från media: Kommunikationsdirektör Leena Majamäki, Fazer-koncernen, tel. +358 40 585 1585

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn(at)fazer.com

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.