Fazer Suomi

Fazer och Lahti Energia samarbetar - inhemsk energi av havreskal

Lehdistötiedote   •   Syys 12, 2014 13:11 EEST

Mindre utsläpp och kostnader, bättre energieffektivitet och effektivare användning av råvaror – det blir ett allt viktigare mål för Fazer att använda resurserna klokt och effektivt. Havreskal är en restprodukt från produktionen vid Fazer Mill & Mixes som i fortsättningen kommer att användas för produktion av energi vid Lahti Energias kraftverk.

I all sin verksamhet satsar Fazer på en effektiv resursanvändning och allt svinn följs upp noggrant. Det primära målet med Fazers avfallshantering är att förebygga uppkomst av avfallsfraktioner och minska mängden avfall. De avfallsfraktioner som uppstår inom produktionen går i första hand till återanvändning eller utnyttjas vid energiproduktion. En av de senaste satsningarna har Fazer gjort i Lahtis, där Fazer Mill & Mixes har ingått ett avtal med Lahti Energia om användning av havreskal och avfall som uppstår vid rengöringen av spannmålen för energiproduktion. Av inhemsk havre produceras det i fortsättningen alltså inte enbart bröd utan också inhemsk, förnybar energi.

Fazer Mill & Mixes har investerat i tillverkning av briketter som pressas av organiska sidofraktioner från kvarnen. Av briketterna producerar Lahti Energia energi, som alltså kommer från en förnybar energikälla. Innan havren blir till flingor eller mjöl måste havrekornen rengöras och skalen avlägsnas. Det blir mycket skal som restprodukt, upp till 35 % av den totala köpta mängden havre. Genom samarbetet mellan Fazer Mill & Mixes och Lahti Energia kan denna restprodukt utnyttjas. Av havreskal och avfall som uppstår vid rengöringen av spannmålen bildas biobränsle som Lahti Energia använder vid sina kraftverk. Slutresultatet är lokal bioenergi.

Effektiv resursanvändning är en förutsättning för verksamheten. ”Det är fråga om att sätta värde på de råvaror vi använder. Vårt mål är att använda råvaror och energi så effektivt och med så lite svinn som möjligt. Havreskal kan vi inte utnyttja i vår egen produktion. Vi är mycket nöjda över att vi genom att utnyttja organiska sidofraktioner från kvarnen kan främja produktion av förnybar energi, vilket är ett mål som både Fazer, Lahti Energia och hela Finland har gemensamt”, säger Pekka Mäki-Reinikka, VD för Fazer Mill & Mixes.

Denna vecka firas den nationella Spillveckan. Fazer är Spillveckans samarbetspartner.

Mer information:
Pekka Mäki-Reinikka, VD, Fazer Mill & Mixes, tfn 0400 422 051
Leena Majamäki, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tfn 040 585 1585

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja
kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää