FIBS

FIBSille uusi arvovaltainen hallitus

Lehdistötiedote   •   Maalis 11, 2015 11:04 EET

FIBSille on valittu uusi hallitus verkoston eilen Helsingissä järjestetyssä vuosikokouksessa.

Uusina jäseninä hallituksessa aloittavat Fortumin vastuullisuusjohtaja Ulla Rehell, UPM-Kymmenen ympäristö- ja vastuullisuusjohtaja Päivi Salpakivi-Salomaa, Skanskan SVP (henkilöstö ja viestintä) ja johtoryhmän jäsen Kirsi Mettälä sekä Plan Suomi Säätiön pääsihteeri Ossi Heinänen.

Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Outotecin markkinointi-, viestintä- ja yritysvastuujohtaja Minna Aila. Uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin vuonna 2014 hallituksen jäsenenä toiminut Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki.

Hallituksen jäsenenä jatkavat työ- ja elinkeinoministeriön neuvotteleva virkamies Marja Hanski, VTT:n erikoistutkija Veikko Ikonen sekä Elisan yritysvastuujohtaja Annukka Mickelsson.

FIBSin toiminnanjohtajan Mikko Routin mukaan uuden hallituksen kokoonpano heijastaa  FIBSin painoarvon kasvua alan keskeisenä toimijana Suomessa.

”FIBSin kaikki hallitukset ovat perustamisvuodesta 2000 alkaen edustaneet yritysvastuun edelläkävijöitä. Olemme kuitenkin erityisen iloisia siitä, että tämän vuoden hallitukseen oli ehdolla useita suurten yritysten ja muiden merkittävien toimijoiden yritysvastuujohtajia ja muita ylimmän johdon edustajia. Meille tämä on merkki siitä, että FIBS on viimeisen 15 vuoden aikana lunastanut paikkansa alan keskeisenä verkostona Suomessa, jonka toiminnan kehittämisessä halutaan olla mukana ja edistää myös tätä kautta kestävää liiketoimintaa maassamme.”

FIBSin hallitus valitaan vuosittain vuosikokouksessa hallituksen nimitysvaliokunnan ehdotuksen pohjalta. Kaikki FIBSin jäsenet voivat tehdä ehdotuksen uusiksi jäseneksi. Hallituksen tehtävänä on ohjata ja kehittää FIBSin toimintaa.

FIBSin jäsenmäärä kasvoi 13 % vuonna 2014

FIBSIn vuosikokouksen yhteydessä julkaistiin myös verkoston vuosikertomus 2014. FIBSin jäsenmäärä kasvoi kuluneen vuoden aikana 13 %, ja oli vuoden lopussa 255. Vuodenvaihteen jälkeen jäsenmäärä on noussut jo 260:een.

FIBS-verkostoon liittyi vuonna 2014 kaikkiaan 46 uutta jäsentä, näiden joukossa mm. Fujitsu, Kemijoki, Patria, Skanska, Stora Enso, UPM, Vaisala, Valmet ja Wärtsilä. Jäseneksi liittyi myös monia merkittäviä toimiala- ja edunvalvontajärjestöjä, kuten Kaupan liitto, Metsäteollisuus ry, MTK, Perheyritysten liitto ja Sosiaalialan Työnantajat ry, sekä kansalaisjärjestöjä, kuten PEFC Suomi, Reilu Kauppa ry sekä Suomen lasten ja nuorten säätiö.

FIBSin jäsenistä 77 % on yrityksiä, näistä suuria yrityksiä lähes 60 %.

FIBSin monimuotoisuusverkoston jäsenmäärä kaksinkertaistui vuoden aikana ja oli vuoden lopussa 58. Vuonna 2012 perustettu verkosto auttaa työyhteisöjä kehittämään toimintaansa niin henkilöstökäytäntöjen kuin tuotteiden ja palveluiden innovoinninkin osalta diversity & inclusion -periaatteiden pohjalta.

Tilaisuuksia järjestettiin ennätysmäärä eli 36, ja tilaisuuksiin osallistui vastaavasti ennätysmäärä (yli 2200) vieraita. Vuoden suurin tilaisuus oli edellisvuoden tapaan toukokuussa Helsingin Wanhassa Satamassa järjestetty RATKAISUN PAIKKA –tapahtuma, joka kiinnosti lähes 600 alan päättäjää ja asiantuntijaa.

Vuoden aikana käynnistettiin uusina hankkeina Yritykset ja biodiversiteetti –ohjelma ja ohjelmaan liittyvä Master Class –valmennus sekä yrityksille suunnattu ihmisoikeuskoulutus osana Kehittyvät markkinat –hanketta. Toukokuussa FIBS julkaisi Suomen ensimmäinen yritysvastuun vuosikirjan, Sustainable Finland 2014, jota jaettiin maailmalle mm. Team Finland –verkoston ja Suomen suurlähetystöjen kautta.

FIBSin historiassa saavutettiin lokakuussa merkittävä virstanpylväs kun FIBS hyväksyttiin maailman johtavan yritysvastuuverkoston World Business Council for Sustainable Developmentin (WBCSD) ensimmäiseksi suomalaiseksi yhteisöjäseneksi. Jäsenyys on merkittävä myös FIBSin jäsen kannalta, sillä WBCSD:n kautta FIBS voi välittää tietoa jäsenyritysten hyvistä ratkaisuista globaalisti entistäkin laajamittaisemmin. FIBS on myös CSR Europe, Global Reporting Initiative (GRI) sekä CSR 360 Global Partner Network -verkostojen jäsen.

Lisätietoja

Mikko Routti, toiminnanjohtaja, FIBS, p. 040 527 4575, mikko.routti(at)fibsry.fi

FIBS on Suomen johtava vastuullisen yritystoiminnan verkosto. Tarjoamme yrityksille tietoa, työkaluja ja kohtaamispaikkoja vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseksi. Palveluihimme kuuluvat seminaarien ja työpajojen lisäksi Suomen monimuotoisuusverkosto, Yritykset & biodiversiteetti -ohjelma, Kehittyvät markkinat -hanke ja Ihmisoikeuskoulutus yrityksille, Järjestötori, Yritysvastuun tietopankki, uutiskirjeet sekä RATKAISUN PAIKKA –yritysvastuutapahtuma. FIBS on WBCSD, CSR Europe, CSR 360 sekä GRI -järjestöjen kansallinen jäsen.