Freespee

Freespee julkistaa toisen rahoituskierroksen sekä merkittävän uuden kumppanuuden

Lehdistötiedote   •   Helmi 08, 2011 14:06 EET

LONTOO (8.2.2011) – Freespee AB, Uppsalassa ja Helsingissä toimiva ruotsalainen teknologiayritys julkistaa toisen pääomarahoituskierroksen kiihdyttääkseen kasvuaan Euroopassa. Freespee tarjoaa mediayhtiöille, mainosverkostoille sekä mainostajille puheluanalytiikka- sekä myyntiliidien hallintaohjelmistoa pilvipalveluna.

Freespee on myös allekirjoittanut kumppanuussopimuksen European Directories (EDSA) -ryhmän kanssa. EDSA tarjoaa hakemisto-, haku- ja asiakashankintapalveluita kahdeksassa maassa.

Suomalainen pääomasijoitusyhtiö Inventure sijoittaa Freespee-yhtiöön 1,1 miljoonaa euroa.

Inventuren toimitusjohtaja Sami Lampinen kommentoi: “Näemme erittäin positiivista kehitystä Freespeessä, ja samaan aikaan markkinointipanostukset tulospohjaisiin kanaviin kasvavat ympäri Eurooppaa. Suuret mediayhtiöt käyttävät Freespeen alustaa mittaamaan mainosinventaarioista sekä kampanjoista tulevien puheluiden määrää optimoidakseen mainonnan tuottoa teknologialla, jota ei ole ollut aikaisemmin saatavilla.”

Freespee kehittää ekosysteemiä mainostajille eri lähteistä tulevan puheluliikenteen mittaukseen ja analysointiin. Saadun tiedon avulla mainostajat voivat tehdä oikeita päätöksiä mainonnan kohdistamisessa ja optimoinnissa sekä online, että offline-kanavissa, sekä ostaa mainontaa Cost-Per-Lead (CPL) tai Cost-Per-Action (CPA) –hinnoittelumalleilla.

Freespeen ratkaisu kiinnostaa  sekä mediayhtiöitä, että mainostajia. Vuoden 2010 aikana Freespee laajensi toimintaansa Skandinaviasta yhteensä 13:a EU-maahan.

Tim Gordon, European Directories –ryhmän strategia- ja kehitysjohtaja kuvailee yhteistyötä: “Freespee API –rajapinnan avulla puheluanalytiikka saadaan toimimaan useiden tuotteidemme kanssa, mukaan lukien pk-yrityksille tarkoitettu uusi kotisivuratkaisu. Yhteistyö Freespeen kanssa auttaa EDSA:n myyntiä todentamaan tuotteidemme tarjoaman korkean ROI:n.”

European Directories –ryhmän lisäksi Freespeen suurimpia kumppaneita ovat Pohjoismaiset mediayhtiöt Sanoma, Schibsted (Blocket.se) ja Eniro, sekä saksalainen markt.gruppe, kuten myös Britanniassa toimivat 5pm.co.uk sekä tulospohjaiseen markkinointiin keskittyvä dianomi.

Freespeen perustaja ja toimitusjohtaja Carl Holmquist kertoo, että yritykset ovat alkaneet huomaamaan, että todella usein verkkomainonta muuttuu kaupankäynniksi vasta offline-kanavissa. ”Jopa digitaaliseen maailmaan orientoituneet ihmiset ovat alkamassa arvostamaan suoraa puhelinyhteyttä loppuasiakkaan ja mainostajan välillä. Samalla verkkomainonnasta on tullut suurin puhelimitse tulevien myyntiliidien lähde,” hän kertoo ja jatkaa: ”Sisääntulevat puhelut ovat arvokkaita liidejä, koska keskiostoksen arvo on online-myyntiä korkeampi, ja konversioprosentit ovat 30-50% luokkaa.”

“Tänä vuonna odotamme affiliate- sekä suoramarkkinointikanavien mukaantuloa puheluiden mittaamiseen, luokiteltujen ilmoitusten ja hakupalveluiden lisäksi. Jotkut kumppaneistamme kokeilevat myös Pay-Per-Call hinnoittelumalleja, joissa maksetaan vain vahvistetuista liideistä. Samaan aikaan työskentelemme partnereidemme kanssa kehittääksemme uudentyyppisiä puheluiden hallintatyökaluja innovaatioyksikössämme nimeltä Freespee Labs. Kehitysputkessamme on useita erittäin mielenkiintoisia ratkaisuja, joita markkinoilla ei ole vielä nähty”, Holmquist kertoo.

Freespee AB is the European leader in Call Tracking and Pay-Per-Call solutions for the Lead Generation industry. Freespee offers turnkey solutions and an API for call metrics, analytics and the management of phone leads. The Freespee platform empowers its partners to easily measure, prove and fully monetize their content.

The Freespee cloud covers over 7000 local area codes in 13 European countries. The company was founded in 2008 by the CEO Carl Holmquist and CTO Tobias Lindgren, and its investors include Finnish venture capital partnership Inventure. Freespee employs 16 people and has offices in Uppsala and Helsinki.

More information at http://www.freespee.com