CupoNation Suomi

Googlehaut paljastavat: Isälle etsitään lahjaa useammin kuin äidille

Lehdistötiedote   •   Touko 04, 2016 19:19 EEST

Google tietää meistä yllättävän paljon. Suomalaiset käyvät Google.fi-sivustolla 115,2 miljoonaa kertaa kuukausittain. Toisin sanoen, jokainen suomalainen käyttää Googlea keskimäärin noin 20 kertaa kuukaudessa. Googlehaut ovat yleisesti käytetty indikaattori trendien kehitykselle.

CUPONATION selvitti suomalaisten tekemiä googlehakuja äitienpäivään liittyen. Äitienpäivää haettiin vuoden 2015 toukokuussa Googlesta 165 000 kertaa, joka oli lähes kolminkertaisesti edellisvuoden toukokuuhun verrattuna. Äitienpäivälahjan haut puolestaan kasvoivat 22 prosenttia edellisvuoden toukokuusta, nousten 18 100 hakuun. Yleinen trendi äitienpäivän ja äitienpäivälahjojen googlehauissa on nouseva.

CUPONATION.fi-sivuston ennusteen mukaan äitienpäivähaut kasvaisivat tänä vuonna 8 prosenttia, ylittäen 178 000 hakua. Äitienpäivälahjaa puolestaan haettaisiin ennusteen mukaan tämän vuoden toukokuussa yli 20 000 kertaa, 12 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Ennuste on kolmen vuoden trendiin perustuva konservatiivinen laskelma.

Isille etsitään lahjoja googlesta useammin kuin äideille

CUPONATION vertasi äitienpäivälahjan ja isänpäivälahjan hakumäärää. Pelkästään googlehakuja katsomalla isänpäivä vaikuttaa kaupallisesti merkittävämmältä kuin äitienpäivä, sillä isille etsitään lahjoja useammin kuin äideille.

«Isänpäivälahjojen korkeampi hakuvolyymi voi olla merkki siitä, että isänpäivälahjanantajat kaipaavat useammin ideoita lahjaansa, jolloin hakukoneiden apuun turvaudutaan herkemmin» tiedottaja Virpi Väkeväinen CUPONATION.fi -sivustolta kertoo.

Mahdollinen selitys isänpäivälahjan korkeampiin hakumääriin on myös se, että suomalaisten tavat muistaa äitejä äitienpävänä saattavat olla vakiintuneempia, kuin isänpäivän perinteet.

Googlehaut paljastavat, miten suomalaiset viettävät äitienpäivää

CUPONATION selvitti, mitä suomalaiset etsivät googlesta äitienpäivään liittyen. Kaikkein eniten itse ”Äitienpäivä”-haun jälkeen Googlesta haetaan äitienpäivärunoja. Lisäksi erilaisiin itsetehtyihin lahjoihin etsitään ideoita, sillä äitienpäiväkortin ja -kakun hakuvolyymit ovat korkeita. Google paljastaa myös, että suomalaisilla on tapana käydä äitienpäivälounaalla, sillä äitienpäivälounasta ja -brunssia googletetaan ahkerasti.

.

Selvityksen toteutuksesta

Analyysi perustuu Google trends ja Google Adwords -palveluiden hakutietoihin vuosilta 2013-2016. Lisäksi selvityksessä on käytetty CUPONATIONin käyttämiä ulkoisia verkkoanalyytikan työkaluja. Ennusteet vuodelle 2016 ovat kolmen vuoden trendiin perustuvia. Tutkimuksessa ei ole huomioitu virheellisissä kirjoitusasuissa tehtyjä hakukyselyjä. CUPONATION selvitti erityisesti ilmiöiden kaupallista merkitystä, minkä vuoksi vain merkkipäivien läheisyydessä tehdyt haut on huomioitu analyysissa.

CUPONATION.fi-sivustosta

CUPONATION on Pohjoismaiden johtava säästämissivusto, joka kokoaa yhteen erilaisia mahdollisuuksia säästää verkko-ostoksissa, kuten alennuskoodeja, tarjouksia ja etuja.

CUPONATION.fi kuuluu kansainväliseen CUPONATION-yritykseen, joka on aloittanut toimintansa Suomessa vuonna 2013. CUPONATION toimii 17 eri maassa ja tarjoaa alennuksia yli 20 000 verkkokauppaan, kuten Zalandolle, Hotels.comille, Ellokselle ja Stockmannille.

CUPONATION on verkkokauppojen alennuskoodeja tarjoava ja tarjouksia listaava verkkosivusto ja yritys, joka kerää suomalaisten iloksi 700 verkkokauppaa ja brändiä yhteen paikkaan. Löydät meidät osoitteesta www.cuponation.fi. Lisätietoa meistä löytyy osoitteesta www.cuponation.fi/blogi.