Lappset Group Oy

Hämeenlinnan Yhteiskoulun korttelipihan suunnittelukilpailu käynnistyy lokakuussa

Lehdistötiedote   •   Loka 01, 2014 08:21 EEST

Lappset Group Oy on vuosien ajan yhteistyössä kaupunkien ja kuntien kanssa järjestänyt aluesuunnittelukilpailuja, joilla haetaan innovatiivisia, leikkiä ja liikunnallisuutta tukevia ratkaisuja julkisten tilojen ympäristöihin. Hämeenlinnan kaupunki ja Lappset järjestävät tiedotustilaisuuden 13. lokakuuta 2014 suunnittelukilpailuun osallistuville opinahjoille Hämeenlinnan Yhteiskoulun korttelipihan suunnittelusta.

Kilpailun tavoitteena on muuttaa perinteinen välituntipiha aktiiviseksi oppimisympäristöksi, jossa oppilas on aktiivinen toimija ja jossa oppiminen herättää myönteisiä tunnekokemuksia, iloa sekä kannustaa luovaan toimintaan. Lisäksi kilpailulla tavoitellaan yhteisöllisyyttä vahvistavaa oppimistilaa, jossa yhtenäiskoulun eri-ikäiset oppilaat, vanhemmat, isovanhemmat ja muut koulun pihalla aikaansa viettävät ihmiset kohtaavat.

Hämeenlinnan Yhteiskoulu sijaitsee puolentoista kilometrin päässä keskustasta. Koulussa on 690 oppilasta esikoulusta yläasteelle. Opettajia koulussa on yhteensä noin 80. Koulu tulee jatkossa toimimaan avoimena oppimisympäristönä, jossa oppiminen tapahtuu lapsen koko toimintaympäristön viitekehyksessä. Koulun piha-alueesta halutaan siten aktiivinen osa oppimisympäristöä, joka kytkeytyy rakennusten sisällä oleviin avoimiin ja muuntuviin oppimistiloihin.

Suunnittelukilpailu on avoin Aalto-yliopiston maisema-arkkitehtuurin, Lepaalla sijaitsevan Hämeen ammattikorkeakoulun, Raaseporin Yrkeshögskola Novian, Oulun seudun ammattikorkeakoulun luonnonvarayksikön sekä Lahden ammattikorkeakoulun tekniikan laitoksen ympäristöteknologian koulutusohjelman opiskelijoille.

Kilpailun voittaja palkitaan 2 000 euron, toiseksi sijoittunut 1 200 euron ja kolmanneksi 700 euron suuruisilla palkinnoilla. Lisäksi Hämeenlinnan kaupungin yleisöäänestyksessä eniten ääniä saanut ehdotus palkitaan 700 euron suuruisella palkinnolla. Kilpailutoimikunnalla on myös mahdollisuus lunastaa 200 eurolla enintään kolme kilpailutyötä. Palkintolautakunta pidättää itsellään oikeuden jakaa palkintosummat muulla tavalla.

Palkintoraatiin kuuluvat Hämeenlinnan kaupungista Markku Rimpelä, Antti Karrimaa, Satu Aaltonen ja  Arto Nykänen. Lisäksi ryhmään kuuluvat tilapalveluiden edustaja, Yhteiskoulun opettajien ja oppilaskunnan edustajat, koulun vanhempainyhdistys ja alueen asukasyhdistys. Lappset Group Oy:n edustajana palkintoraadissa toimii aluemyyntipäällikkö Aarni Mertala.

Suunnittelukilpailua koskeva infotilaisuus on Hämeenlinnan Yhteiskoulussa maanantaina 13.10.2014 klo 10.00 (Viertokatu 1, 13210 Hämeenlinna), minkä jälkeen kilpailusta kiinnostuneet voivat tutustua alueeseen. Ilmoittautumiset infoon 7.10.2014 mennessä koulusihteeri Anu Pykälistölle, puh. 03 – 621 2334 tai s-postitse: etunimi.sukunimi@hameenlinna.fi

Lisätietoa kilpailusta: www.hameenlinna.fi

Lisätietoja antaa:
- Rehtori Arto Nykänen, Hämeenlinnan Yhteiskoulu, 040-5155108, etunimi.sukunimi@hameenlinna.fi
- Aluemyyntipäällikkö Aarni Mertala, Lappset Group Oy, puh. 0400 328481, etunimi.sukunimi@lappset.com

Lappset Group Oy on vuonna 1970 perustettu perheyritys, joka on yksi maailman johtaviin kuuluvista teemapuistojen suunnittelijoista ja toteuttajista. Lisäksi Lappset valmistaa leikki- ja liikuntapaikkavälineitä eri-ikäisille. Viimeisten vuosien aikana yritys on suunnitellut ja toimittanut lukuisia suuria teemapuistokokonaisuuksia sisä- ja ulkotiloihin eri puolilla maailmaa, mm. Iso-Britaniaan, Kanarian saarille, Malesiaan, Venäjälle ja Suomeen. Lappsetin konserniin kuuluu Suomessa sijaitsevan emoyhtiön lisäksi tytäryhtiöt seitsemässä eri maassa. Yrityksellä on tuotantolaitokset kolmessa eri maassa, Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Konsernin jälleenmyyjäverkosto ulottuu yli 50 maahan eri puolilla maailmaa. Yli 40-vuotisen historiansa aikana Lappset on saanut lukuisia kansainvälisiä palkintoja ja tunnustuksia, joista tuoreimpana vuoden 2014 Red Dot Design Award nuorten Fono DJ-konseptille.