Paf

Här är favoriterna att vinna Jussipriset

Lehdistötiedote   •   Helmi 02, 2011 12:57 EET

2010 var ett stort år för finsk film. Inte sedan 70-talet har det sålts så många biobiljetter till inhemska produktioner. Nu har det blivit dags att belöna de bästa filmerna och spelbolaget Paf har oddsen inför Jussi-galan.

Två av succéfilmerna från förra året är Napapiirin Sankarit och jultomtefilmen Rare Exports. Om man får tro oddsen hos Paf är det också dem det står mellan i kategorin ”Bästa film”.

Dome Karukoski, som regisserat Napapiirin Sankarit, är också nominerad i kategorin ”Bästa regi”. Där ser priset dock ut att gåt till Saara Cantell som regisserat Kohtaamisia.

Storfavorit att utses till bästa dokumentärfilm är Miesten Vuoro.

Jussigalan äger rum den 6 februari med start klockan 21:00.

Här är oddsen på www.paf.com:

Jussipriset - Bästa dokumentärfilm

Miesten Vuoro

Reindeerspotting

Ito - Kilvoittelijan Päiväkirja

Jussipriset - Bästa film

Rare Exports

Napapiirin Sankarit

Taulukauppiaat

Jussipriset - Bästa regi

Kohtaamisia - Saara Cantell

Napapiirin Sankarit - Dome Karukoski

Taulukauppiaat - Juho Kuosmanen

Fakta om odds:
Ett lägre odds ger mindre pengar i vinst, men är också mer sannolikt.
Exempelvis betyder oddset 3,00 att man får tre gånger insatsen tillbaka om det spelade alternativet inträffar.

Paf on julkisoikeudellinen yhdistys, joka on yli 40 vuoden ajan tarjonnut asiakkailleen turvallisia ja viihteellisiä rahapelejä. Pafin laajaan pelivalikoimaan kuuluvat peliautomaatit, bingo, lotto, pokeri, kasinopelit, taitopelit ja vedonlyönti kilpailukykyisellä vedonlyöntisuhteella internetissä, risteilyaluksilla sekä Ahvenanmaalla. Vuonna 2009 Pafin nettotuotto kasvoi 20 miljoonaan euroon, jotka jaettiin kokonaisuudessaan yleishyödyllisille järjestöille. Paf-konsernissa työskentelee yli 350 työntekijää Maarianhaminassa, Helsingissä, Tukholmassa, Tallinnassa ja Madridissa. Lisää tietoa sivuilta www.paf.com.