Kuluttajaliitto

Hävikkiviikkoa vietetään tänä vuonna 29.8.-4.9.2016

Lehdistötiedote   •   Touko 09, 2016 09:27 EEST

Osana kampanjaa toteutetaan kaikille avoin kilpailu ja luodaan taidetta ruokahävikkiä vastaan.

Kuluttajaliitto järjestää neljännen valtakunnallisen Hävikkiviikon viikolla 35 eli 29.8. - 4.9. Hävikkiviikko haastaa ja kokoaa jälleen suuren joukon eri tahoja viestimään ruokahävikistä. Tavoitteena on kannustaa kaikkia ruokahävikin vähentämiseen ja ruuan arvostuksen lisäämiseen.

Hävikkikilpailussa palkitaan parhaat käytännöt hävikin vähentämiseksi

Osana Hävikkiviikkoa Kuluttajaliitto, Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra, Motiva ja Luonnonvarakeskus Luke järjestävät yhdessä kilpailun, jossa eri sarjoissa kerätään uusia ideoita ja nostetaan esille jo olemassa olevia hyviä käytäntöjä, joilla ruokahävikkiä voidaan vähentää. Kilpailuun voi osallistua millä tahansa ehdotuksella, joka vähentää alun perin syömäkelpoisen ruoan päätymistä roskiin tai biojätteeksi. Ehdotukset voivat koskea käytännön toimia hävikin vähentämiseksi tai keinoja motivoida kuluttajia, kotitalouksia ja muuta ruokaketjua siihen.

Kilpailussa on kolme sarjaa. Sarja 1: "Koululaiset ruokahävikkiä vastaan", Sarja 2 "Yritysinnovaatiot" ja Sarja 3 "Avoin ideointisarja". Kunkin sarjan yksi paras ehdotus palkitaan, esimerkiksi kaupallisille toimijoille suunnatun yritysinnovaatiosarjan palkintona on Sitran asiantuntijoiden sparrausapu. Peruskoulut voivat jättää ehdotuksiaan 3.6. asti. Yritysinnovaatiot- sekä avoin ideointisarja ovat avoinna heinäkuun loppuun asti. Lisätietoa kilpailusta osoitteessa www.havikkiviikko.fi. Kutsumme kaikki yhdessä ideoimaan keinoja vähentää ruokahävikkiä koko ruokaketjussa!

Haaste: tee hävikkilupaus ja kuvauta itsesi osaksi taideteosta

Osana Hävikkiviikkoa Kuluttajaliitto toteuttaa Suomen suurimman hävikkitaideteoksen. Taideteos on valokuvakollaasi yksittäisten kuluttajien henkilökuvista ja annetuista hävikkilupauksista. Kuluttajaliitto haastaa tavallisia kuluttajia, julkisuuden henkilöitä ja poliitikkoja antamaan oma lupauksensa ruokahävikin vähentämiseksi omassa arjessaan sekä kuvauttamaan itsensä osaksi hävikkitaideteosta. Kampanja kuvien keräämiseksi alkaa Instagramissa. Kuvia kerätään myös Kuluttajaliiton teltalla SuomiAreenassa Porissa 12.–15.7. Tavoitteena on tuoda taideteoksen avulla esiin kuluttajien muutosvoima kokoamalla yhteen kuluttajien lupaukset kestävämmän huomisen puolesta. Kampanjan tunnukset Instagramissa ovat #hävikkilupaus #hävikkiviikko #foodwasteweek

Tervetuloa mukaan vähentämään ruokahävikkiä yhdessä!

Lisätietoja:

Hankevastaava elintarvikeasiantuntija Annikka Marniemi