Remake EkoDesign

Hakaniemen kauppahallin kupeeseen syntyy ekotoimijoiden keskittymä

Lehdistötiedote   •   Helmi 21, 2011 22:40 EET

Remake EkoDesignin uudet tilat tarjoavat myös oman näyttelytilan ITE-taiteelle
Avajaistensa yhteydessä ekodesignmerkki esitteli myös ensimmäisen vaatemallistonsa

Pohjoismaiden ensimmäinen eko-ompelimo Remake EkoDesign on muuttanut uusiin tiloihin ja kokoaa liiketilansa yhteyteen Helsingin Hakaniemeen kokonaisen ekologisuuden, kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin keskittymän. Jo aiemmin Remaken kanssa samoissa tiloissa toiminut ekokampaamo Fa´Milja vaihtaa osoitetta eko-ompelimon mukana, ja lisäksi uusiin, 420 neliön tiloihin on tulossa muun muassa Helsingin ensimmäinen ekomuodin show room -tila sekä pysyvä näyttelytila ITE-taiteelle.
”Löysimme uuden liiketilan Hakaniemen kauppahallin kupeesta, ja koska se on peräti 420 neliön kokoinen, pystymme tarjoamaan edullista liike- ja työtilaa myös muille yhteiskunnallisille toimijoille”, Remaken Mirjami Malleus-Lemettinen kertoo.
Remaken vuokralaisena on jo aloittanut muun muassa Suomi puhtaaksi päivässä -kampanja, ja kun remontti on valmis, tiloissa aloittaa 1-2 hyvinvointipalveluja tarjoavaa yrittäjää. Lisäksi Remake tarjoaa vuokralle tilaa erilaisiin kokoontumisiin, tai vaikka työtilaa ohikulkijoille tunniksi tai pariksi.
”Haluamme tehdä tästä kokonaisvaltaista hyvinvointia edistävän yhteisöllisen kokoontumistilan, matalan kynnyksen paikan, johon ihmiset voivat piipahtaa tekemään töitä ja vaihtamaan ideoita. Tilaa kutsutaan nimellä: Relaunch”

Uusi vaatemallisto työllistää nuoria suunnittelijoita
Remaken uudet liiketilat avataan virallisesti keskiviikkona. Samana päivänä Remaken suunnittelijat Mirjami Malleus-Lemettinen, Pia Leikas, Päivi Leino ja Merita Miftari esittelevät medialle ja asiakkailleen myös Remaken ensimmäisen oman vaatemalliston, Remade by Remaken. Se on syntynyt hedelmänä projektista, jonka avulla remakelaiset auttavat nuoria suunnittelijoita alkuun urallaan.
”Olemme palkanneet kuusi suunnittelijaa osa-aikaisiin työsopimuksiin, ja tarjoamme heidän käyttöönsä työtilat, laitteet ja materiaalit sekä kunnollisen osuuden tuotteiden myynnistä. Haluamme tällä tavalla panostaa entisestään yrityksemme yhteiskunnalliseen ulottuvuuteen, laittaa hyvän kiertämään”, Malleus-Lemettinen valottaa.
”Ihmiset ovat olleet Remaken perustamisesta lähtien niin innoissaan eko-ompelimostamme ja kiikuttaneet meille vaatteita uudistettavaksi, että olemme olleet täystyöllistettyjä mittatilaustöiden kanssa. Remaden by Remaken ansiosta asiakkaat voivat taas kävellä meille ovesta sisään kuin mihin tahansa vaatekauppaan ja tehdä ostokset samantien.”
Remaken suunnittelijat ovat alusta lähtien valmistaneet kaikki vaatteet ja asusteet kankaita ja vaatteita kierrättäen ja yhdistelemällä. Se oli toimintansa aloittaessaan Pohjoismaiden ensimmäinen eko-ompelimo ja nostettu julkisuudessa usein esille esimerkkinä yhteiskunnallisesta yrityksestä.

REMAKE FAKTOINA
- Remake Ekodesign täyttää tällä viikolla kolme vuotta. Se on ollut yksi suomalaisen ekomuodin edelläkävijöitä ja koko Pohjoismaiden ensimmäinen eko-ompelimo.
- Remakeen kuuluu neljä suunnittelija-tekijää: Mirjami Malleus-Lemettinen, Pia Leikas, Päivi Leino ja Merita Miftari.
- Remake Ekodesign on yhteiskunnallinen yritys, ja se on ollut mukana perustamassa Suomen yhteiskunnalliset yritykset ry:tä vuonna 2009.
- Remaken Mirjami Malleus-Lemettinen on pääjärjestäjänä myös 7. - 8. toukokuuta Helsingin Kaapelitehtaalla järjestettävässä Kierrätystehdas-tapahtumassa.