HBM

HBM panostaa optisen mittausteknologian kehitykseen

Lehdistötiedote   •   Elo 27, 2015 14:25 EEST

-Ainoa toimittaja maailmassa, joka tarjoaa täydellisen optisen mittausketjun

Testaus- ja mittausteknologianmarkkinajohtajaHBM laajentaa optisen mittausteknologian tuotevalikoimaansa. Tuotteita käytetään pääasiassa kevyiden materiaalien rakenteelliseen testaukseen ja kehitykseen, kun jännitystasot ovat korkeat ja kuormitusjaksoja esiintyy paljon. Hyötyjä ovat lyhyt järjestelmän seisokkiaika, korkea vakavuus ja mittauslaitteiston kompakti mitoitus.

Hankittuaan portugalilaisen optiikan alan yrityksen Fibersensing S.A. vuonna 2014 HBM on nyt entistäkin paremmassa asemassa optisen mittausteknologian kehittäjänä. Uuden kohdealueen ansiosta HBM on nyt ainoa täydellisen optisen mittausketjun toimittaja maailmassa. Tämä sisältää kuituoptisia Bragg-antureita, kuten venymäliuskat, venymä-, lämpötila- ja kallistusanturit, kiihtyvyysanturit ja interrogaattorit, jotka voidaan liittää TCP/IP-yhteyden kautta mihin tahansa Ethernet-liitännällä varustettuun tietokoneeseen.

Kevytrakenteisia materiaaleja käytetään enenevässä määrin kuljetus- ja rakennusalalla, mekaanisessa koneenrakennuksessa ja energiateollisuudessa nimenomaisesti painon vähentämistä varten. Optisen mittausteknologian tunnuspiirteitä ovat kompakti geometrinen mitoitus ja korkea mittalaitteen vakavuus, mikä tarjoaa monia hyötyjä materiaalien testaukseen korkeilla jännitystasoilla ja suurilla kuormitusjaksojen lukumäärillä. Sähköisistä venymäliuskoista poiketen optiset anturit ovat vähemmän herkkiä näille vaikutuksille ja ovat lisäksi ensisijainen vaihtoehto ympäristöissä, joissa esiintyy myös voimakkaita sähkömagneettisia häiriöitä.

Järjestelmän seisokkiaika on merkittävästi lyhyempi optisten mittausketjujen korkealuokkaisen vakavuuden ja pitkän käyttöiän sekä muiden edellä mainittujen hyötyjen ansiosta, kun testataan esimerkiksi tuulivoimaloiden turbiinien roottorisiipiä. Näin ollen aiemmin turvallisuussyistä vaaditut etävirtalähteet ovat mennyttä aikaa.

HBM Nordic Project Engineering on paikallinen teknisten asiantuntijoiden ryhmä, joka on erikoistunut antureiden ja venymäliuskojen asennukseen. He ovat valmiina palvelemaan asiakkaita Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Koko mittausketju sisältää palveluja ammattiasennuksista luotettaviin mittaustuloksiin. Sen lisäksi Nordic team tarjoaa nyt myös rakenteellista kunnon valvontaa HBM FiberSensingin kehittämään Fiber Bragg -hilatekniikkaan perustuvien mittausratkaisujen avulla.

Kuvateksti: HBM:n optinen testaus- ja mittaustekniikka rakenteiden testauksessa ja kevyiden materiaalien kehityksessä

Lisätietoa:

Jyri Niinistö, HBM Finland, Puhelin: 050 301 5621,Sähköposti: jyri.niinisto(at)hbm.com

Harri Kammonen, viestintätoimisto Manifesto, Lehdistökontaktit, Puhelin: + 358 40 500 1120, Sähköposti: harri.kammonen(at)manifesto.fi

HBM Test and Measurement

Saksassa vuonna 1950 perustettu Hottinger Baldwin Messtechnik (HBM Test and Measurement) on mittaus- testaus- ja punnitustoimialan teknologia- ja markkinajohtaja. HBM:n tuotevalikoima sisältää ratkaisuja mittausketjun kaikkiin vaiheisiin aina virtuaalisesta testauksesta fyysiseen testaukseen asti. HBM:llä on tuotantolaitoksia Saksassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa, ja se on edustettuna 80 maassa maailmanlaajuisesti. HBM:llä on toimipisteet kaikissa Pohjoismaissa Suomi mukaanlukien sekä asiakkaita muu muassa konepaja-, meriteollisuus-, auto- ja energiatoimialoilla. Lisätietoja: www.hbm.com