Helsingin Satama Oy:n uutiset

Helsingin sataman tavaraliikenne jatkuu vaimeana

Lehdistötiedote   •   Kesä 04, 2013 13:07 EEST

Helsingin sataman yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli toukokuussa 850 000 tonnia. Määrä jäi 5 % viime vuoden tason alapuolelle. Tuontia oli 411 000 tonnia eli 9 % vähemmän kuin vertailukaudella ja vientiä 440 000 tonnia,1 % vähemmän kuin viime vuoden vertailukaudella.

Tammi–toukokuun liikennemäärä oli 4,0 miljoonaa tonnia, vähennystä oli 5 % vertailukauteen nähden. Liikennemäärä jakautui tasan tuontiin ja vientiin. Tuonti oli 9 % ja vienti 1 % viime vuoden vertailutason alapuolella.

Liikenteen kehitys on Helsingin satamassa ollut yhdenmukainen Suomen muiden satamien keskimääräisen kehityksen kanssa.

Laivamatkustajia oli toukokuussa 960 000, mikä on runsaat 2 % enemmän kuin vuosi sitten toukokuussa. Tammi–toukokuun matkustajamäärä oli 3,9 miljoonaa matkustajaa, lähes saman verran kuin vuosi sitten. Hidas kehitys vuoden alkupuolella on seurausta siitä, että laivoja oli poissa käytöstä telakoinnin vuoksi.

Lisätietoja Eve Tuomola, 09 310 33551