Kultapiste

Helsinkiläiset myyvät kultaa enemmän kuin koskaan - Kontulalaiset aktiivisimpia, kun taas jollaslaisilla on puhtainta kultaa.

Lehdistötiedote   •   Maalis 14, 2012 13:56 EET

Alkuvuosi on ollut todella reipasta aikaa kullan myynnin suhteen. Kun joulu on ohitse, kuntosalikortit hankittu ja kesälomamatkat pitäisi varata, ovat helsinkiläiset alkaneet myydä laatikoistaan löytyvää kultaa yhä kiihtyvään tahtiin. Internetin kautta kultaa ostava Kultapiste.fi on analysoinut eroja Helsingin kaupunginosien välillä.

- Alkuvuoden volyymit ovat tavallaan jopa yllättäneet meidät, koska vaikka kullan hinta onkin noussut viime vuoden vastaavasta ajankohdasta, niin alkuvuoden tahti on ollut todella vilkasta, sanoo Kultapisteen Laura Kumpulainen, joka on vertaillut myös suomalaisten ja ruotsalaisten asiakkaiden välisiä eroja.

- Ruotsissa kulta on aavistuksen verran puhtaampaa kuin meiltä suomalaisilta löytyvä kulta. Viime vuonna ruotsalaiset lähettivät myös selkeästi enemmän kultaa, mutta nyt näyttää siltä että suomalaisetkin ovat omaksuneet ne edut, joita kullan myynti internetin kautta tarjoaa, lisää Kumpulainen.

Kultapiste, joka on yksi Pohjoismaiden johtavia kullan ostajia, on analysoinut eroja Helsingin eri kaupunginosien suhteen, ja tarkastellut muun muassa mistä kaupunginosista on myyty eniten kultaa, missä kulta on ollut puhtainta ja kuinka paljon asiakkaat ovat saaneet rahaa myymästään kullasta.

Kontula, Vartiokylä ja Vuosaari aktiivisimpia

Lähes neljäsosa Helsingin alkuvuoden kullasta on lähetetty Kultapisteelle Itä-Helsingin suunnalta, akselilta Kontula-Vartiokylä-Vuosaari. Tällä alueella asiakkaille on maksettu heidän kultalähetyksistään keskimäärin 336 euroa, mikä on koko Helsingin keskiarvon alapuolella, ja viittaa sen vuoksi pienempiin lähetysmääriin tai matalampaan kullan karaattipitoisuuteen. Kaikista matalin keskiarvo oli kuitenkin Sörnäisten ja Kallion alueella, jossa asiakkaat ovat lähettäneet Kultapisteelle keskiarvoisesti 231 euron arvosta kultaa.

Jollaslaiset saaneet keskimäärin 781 euroa

Helsingin alueella jollaslaiset ovat saaneet keskiarvoisesti eniten rahaa kullastaan, 781 euroa per asiakas, mikä viittaa grammamääräisesti isompiin lähetyksiin ja korkeampiin karaattipitoisuuksiin. Myös Lauttasaaressa ja Taka-Töölössä on vaihdettu arvokasta kultaa rahaksi, sillä asiakkaat ovat saaneet siellä keskimäärin 705 euroa kultalähetyksistään.

- Haasteellista näistä on sen kummempia johtopäätöksiä vetää. Joku voisi sanoa, että Jollaksessa, Lauttasaaressa ja Töölössä asuu perinteisesti kouluttautunutta väkeä, joka on kenties ollut tarkkaavaisena kullan hinnan nousun suhteen, ja myyneet sen vuoksi enemmän kultaa kuin helsinkiläiset keskimäärin. Onko asia sitten todellisuudessa näin, sitä en lähde arvailemaan, sanoo Kultapisteen Suomen maajohtaja Mika Sievinen.

Kultapiste on Guldbrev AB:n suomalainen tytäryhtiö, joka tarjoaa suomalaisille kuluttajille mahdollisuuden myydä kultaa turvallisesti. Guldbrev AB perustettiin Ruotsissa vuonna 2008 halusta tarjota kuluttajille uusi, nopea ja turvallinen tapa myydä kultaa. Koska kaupankäynti tapahtuu internetissä, eikä Kultapiste maksa vuokria kalliista asiakasliiketiloista, voi yritys tarjota kullasta korkeimman mahdollisimman hinnan asiakkailleen. Yrityksellä on tänä päivänä yli 80.000 tyytyväistä asiakasta Pohjoismaissa ja se käyttää ainoastaan EU:N tyyppihyväksyttämiä kultavaakoja, jotka puolueeton yritys tarkistuttaa Tukesin ohjeiden mukaisesti tasaisin väliajoin.