OP-Pohjola-ryhmä

Henri Nyberg sai OP-Pohjola-ryhmän väitöskirjapalkinnon

Lehdistötiedote   •   Helmi 16, 2011 11:38 EET

OP-Pohjola-ryhmän tutkimussäätiön väitöskirjakilpailun parhaaksi on valittu VTT Henri Nybergin tutkimus Studies on Binary Time Series Models with Applications to Empirical Economics and Finance. Palkinto on suuruudeltaan 10 000 euroa.

Väitöskirjassa Nyberg tarkastelee makrotalouden ja rahoitusmarkkinoiden yhteyksiä, erityisesti osaketuottojen ja korkojen liikkeiden riippuvuutta suhdannevaihteluista sekä makrotalouden tilan vaikutusta osakkeiden hintoihin. Keskeisellä sijalla on uusien tilastollisten menetelmien kehittäminen; työn vahvimmat ansiot ovatkin juuri menetelmien kehittämisessä ja asiantuntevassa implementoinnissa.

Nybergin väitöskirja on hyväksytty Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa kevätlukukaudella 2010 arvosanalla eximia cum laude approbatur. Työ koostuu neljästä tutkimusraportista ja niiden yhteenvedosta.

Yliopistot lähettivät oman karsintansa tuloksena tutkimussäätiön väitöskirjakilpailuun yhteensä viisi väitöskirjaa. Kilpailu oli järjestyksessä yhdeksäs. Palkinnon saajan valitsee OP-Pohjola-ryhmän tutkimussäätiön hallitus.

Lisätietoja: Tutkimussäätiön asiamies Matti Huomo, p. 010 252 2232, matti.huomo @ op.fi

OP-Pohjola-ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, joka tarjoaa asiakkailleen ainutlaatuisen kokonaisuuden pankki-, sijoitus- ja vakuutuspalveluja. Ryhmän perustehtävänä on edistää omistajajäsenten, asiakkaiden ja toimintaympäristön kestävää taloudellista menestystä, hyvinvointia ja turvallisuutta. Tavoitteena on tarjota markkinoiden paras ja monipuolisin keskittämisetujen kokonaisuus. OP-Pohjola-ryhmän muodostavat yli 200 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP-Pohjola osk tytär- ja lähiyhteisöineen, joista suurin on pörssinoteerattu Pohjola Pankki Oyj.