Betsson Group

Hirveä sarvista: Pohjanmaan derbyä ja turkulaisten sekoilua

Lehdistötiedote   •   Heinä 26, 2013 16:58 EEST

Veikkausliigan maalikuningas, ex-maajoukkuemies Mika ”Hirvi” Kottilan pelivihjeet ovat täällä! Hirvi kertoo Betssonin asiantuntijana jalkapallon ja urheilun ystäville kuinka peleissä käy, miksi näin käy ja kenen puolesta kannattaa panostaa.

Pohjanmaan derbyä ja turkulaisten sekoilua

On se vaan jännä juttu, että tuo TPS:n sekava taaperrus jatkuu. Jos johdat himassa 2-0 Jaroa vastaan ja peli päättyy tasan, niin en tiedä mitä siellä on tapahtunut. Se on kuitenkin varmaa, että jotain tulee tapahtumaan, kun Reini tulee mukaan ja se on TPS:lle hyvä asia, Nyt on todella synkkä jakso menossa ja ei siellä Rapalla mitään älyttömän helppoa ole. Reiska on melko impulsiivinen jätkä ja varmasti Rapalla on myös mukavampaa, jos saisi hyviä tuloksia alle ennen kuin Reini astuu ruoriin.

Nyt on luotu vähän haastetta Ykkösen suunnalta Pohjanmaan derbyyn. Oulussa oli yli neljä tuhatta ja Tampereella melkein viisi tuhatta katsojaa. Pakkohan Jaron ja VPS:n kohtaamiseen on siis odottaa täyttä tupaa, kun molemmat joukkueet on aika kovassa kuosissa. Eroavaisuuksia toki on, sillä toinen vetää pallonhallintapeliä ja toinen taas sellaista melko analyyttistä futista. Jaron kannalta kulminaatiopiste on se, että miten he pystyvät oman pallonhallintapelin kautta murtamaan VPS:n vahvan puolustuksen? Jonke tietysti pystyy fyysisyydellään ja ykköspallojen voittamisella asiaa auttamaan. VPS:n kannalta oleellista taas on se, että puolustus pysyy kasassa ja linjat lähellä toisiaan. Niin kuin on aiemminkin nähty, niin kyllä Vepsu aika kovaa iskee, kun paikka aukeaa. Veikkaan, että viihdyttävä 0-0 on aika lähellä.

En tiedä koska Klubi on ollut tässä tilanteessa, että voi satsata vain liigaan tässä vaiheessa kautta. Muista kilpailuista joukkue on pihalla, eikä siellä tarvitse enää miettiä mitään pelaajien kierrätyksiä. Jätkät ovat tietysti käyneet aika syvällä valmentajaa myöten ja on jännä nähdä, miten joukkue Sikun johdolla nostaa päätään. Ja on ihan turha kuvitella, että paineet pienentyisi. Nyt ne vasta isot ovatkin, kun ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin voittaa mestaruus. Ja mitä tähän tulee, että Siku on puhunut liian kovista paineista, niin onhan se nyt vaan fakta, että ei Klubissa ole muuta tavoitetta kuin voittaa. Siellä on voitettu aika isoja seuroja historiassa ja voittamisen kulttuuri on aika kova luokkaa. Onko Sikulla sitten sitä, niin en tiedä? Jarossa  riitti säilyminen ja Örebrossa oltiin tyytyväisiä keskikastiin. Klubissa on pakko voittaa. Nyt on kyllä tosi vaikea ottelu tulossa JJK:ta vastaan. Paineet on kovat, mutta uskon, että HJK kääntää tämän voitoksi.

Kuopiossa nähdään ihan mielenkiintoinen matsi, kun KuPS ja Inter kohtaavat. Molemmat hävisi viime kierroksella, joten tappiota vältellään. Molemmilla on myös ollut hieman maalinteko-ogelmaa. Interillä sitä on jatkunut koko kauden ja KuPS:lla taas topparinakin paljon pelannut Ilja Venäläinen on paukuttanut pääosan maaleista. Kumpikaan ei ole ihan sitä permanenttia löytänyt. Luulen, että kaksi joukkuetta, jotka ovat hieman sekoilleet täällä kaudella, sekoilevat tästä ottelusta tasurin. Ei sinne pohjallekaan kauhean pitkä matka ole, kun Lahti ja JJK hengittävät niskaan, joten takaraivossa on varmasti pelko tappiosta molemmilla joukkueilla.

Lahti pelasi viime kierroksella varmaan kauden parhaan pelinsä IFK Mariehamnia vastaan. Se olisi voinut päättyä Lahdelle 7-1, sillä siellä tuhlailtiin paikkoja. Nyt Kisapuiston jäähyväisotteluun tulee vastaan kovavireinen  Honka ja lähtökohdat on aika herkulliset. Honka on kovassa iskussa, mutta se on selvää, että väsymys painaa kovien europelien jälkeen. Ja kun ei se materiaalikaan niin laaja ole, että olisi paljoa voinut kierrättää, niin se saattaa näkyä. Ja sanoi kuka mitä tahansa, niin eihän se helppoa ole heti ison europelin jälkeen kasata ajatuksia liigaan. Tiedän, että nyt tulee Hongalle pieni notkahdus ja Lahti ottaa vähintään kahden maalin voiton.

Maarianhaminassa kohtaa kaksi joukkuetta, joilla ei ole kaikki ihan kohdillaan. Niin IFK Mariehamn kuin TPS ovat ailahdelleet todella paljon, eikä viime aikoina nyt voi sanoa ihan putkeen menneen. Sen tietää helposti kummalla on myös isommat paineet, sillä toinen lähti isosti haastamaan Klubia ja toinen niin sanotusti pitämään paikkaansa. Niin kuin Tepsistä on kirjoiteltukin, niin aika yksipuolista se pelaaminen on. Muuntautumiskyky puuttuu, enkä tiedä pystyykö Rapa sille mitään tekemään. Toivottavasti pystyy, sillä toivon Rapalle pelkkää hyvää. Se pelaaminen on tällä hetkellä kuitenkin liian ennakoitavissa ja jos ei siellä tehdä muutoksia, niin on vaikea kääntää kurssia. Uskon, että Tepsin vaikeudet jatkuvat ja IFK ottaa kotivoiton.

MYPA saa RoPS:n vieraaksi ja kyllähän tässä lähdetään siitä, että MYPA hoitaa. RoPS:lla on toki hyvä tasuri Klubia vastaan ja nolla omissa, mutta pakko tässä on vähän samaa mantraa toistaa, ettei RoPS nyt vieraissa ainakaan ketään voita. MYPAlla myös ollut sellainen tietty tasaisuus pelissä koko kauden ajan, vaikka vähän huonompia tuloksia tulikin.  Korkeakunnas pitää jätkät päkiöillään koko ajan ja joukkue jatkaa omaan tekemiseen keskittymistä. Tämä on ottelu, jota MYPAn ei ole pakko voittaa, mutta pitää voittaa. Ja tämäntyyliset ottelut MYPA yleensä hoitaa lähes varmimmin koko liigassa. Eli kotivoitto tähän.