Kela

Hollolan ja Heinäveden toimistojen asiakaspalvelu korvataan yhteispalveluilla 1.9. alkaen

Lehdistötiedote   •   Helmi 16, 2011 08:47 EET

Kelan hallitus on päättänyt korvata 1.9. alkaen Hollolan ja Heinäveden toimistojen asiakaspalvelut yhteispalveluilla.

Hollolassa Kelan asiakaspalvelu toimii jo nyt samassa tilassa kunnan yhteispalvelun kanssa ja osin jo yhteispalvelun hoitamana. Muutoksen jälkeen lähin toimisto sijaitsee Lahdessa.

Heinävedellä yhteispalvelusta vastaa työ- ja elinkeinotoimisto. Yhteispalvelu aloittaa toimintansa 1.6.2011. Heinävedellä yhteispalveluun siirtyminen parantaa palvelujen saatavuutta, sillä se on tavallisesti auki arkisin virka-aikaan. Lisäksi Kelan palvelua saa ajanvarauksella. Muutoksen jälkeen lähin Kelan toimisto on Varkaudessa.

Yhteispalvelussa asiakasta neuvotaan Kela-asioissa ja asiakkaat voivat laittaa vireille hakemuksia. Palveluneuvojat avustavat lomakkeiden täytössä ja verkkopalveluiden käytössä. Lisäksi he ohjaavat tarvittaessa ottamaan yhteyttä Kelan puhelinpalveluun tai lähimpään toimistoon.

Toimistoasioinnit vähentyneet kolmanneksen

Toimistopalvelujen korvaamiseen yhteispalveluilla vaikuttavat Kelan asiakkaiden muuttuneet asiointitavat. Verkkoasioinnin ja puhelinpalvelun suosio on vaikuttanut niin, että toimistossa asioidaan entistä harvemmin. Neljän viime vuoden aikana toimistossa asioiminen on vähentynyt kolmanneksen.

Verkossa asioidaan yhä useammin uusien palvelujen ansiosta. Vuosina 2009–2010 asiointipalvelun käyttö kasvoi 4,8 miljoonasta kerrasta 6,5 miljoonaan kertaan. Esimerkiksi lapsiperheet, työttömät työnhakijat ja opiskelijat voivat hoitaa kaikki Kela-asiansa verkossa. Myös asumistukea ja opintotukea voi hakea verkossa.

Kelan puhelinpalvelu palvelee asiakkaita arkisin kello 8–18. Viime vuonna puhelinpalveluun soitettiin 1,9 miljoonaa kertaa. Etuuksien hakemista puhelimitse kokeillaan parhaillaan, kun maaliskuussa voi-maan tulevaa takuueläkettä voi hakea myös puhelimitse.

Kelan internetsivuja luettiin viime vuonna 14 miljoonaa kertaa. Sairaanhoidossa ja apteekeissa käy-tössä oleva suorakorvaus on suositumpaa kuin koskaan. Viime vuonna suorakorvausprosentti oli noin 60.

Kelan toimistoon voi myös varata ajan

Asiakkaat voivat käydä missä tahansa Kelan toimistossa asuinpaikastaan riippumatta. Jos asian hoi-taminen vaatii pidempää aikaa, asiakkaalle voidaan varata aika toimistoon tai sopia, milloin Kelasta soitetaan asiakkaalle. Ajanvaraukset tehdään toimistossa tai Kelan puhelinpalvelussa