Viestintätoimisto Pohjoisranta

HP ja Hynix kehittävät memristoreja seuraavan sukupolven muisteihin

Lehdistötiedote   •   Syys 02, 2010 15:33 EEST

1.9.2010 – HP Labsin kehittämä teknologia mahdollistaa nopeamman ja energiatehokkaamman tietojenkäsittelyn.

HP on käynnistänyt yhteistyön johtavan kansainvälisen muistitoimittajan, Hynix Semiconductorin kanssa. Yhteistyön tavoitteena on tuoda HP Labsin kehittämä, tallennusratkaisuihin soveltuva muistivastus eli memristori markkinoille lähitulevaisuuden muistituotteissa. Memristorit kuluttavat vähemmän energiaa ja toimivat nopeammin kuin nykyiset tiedon varastoinnissa käytettävät solid-state-teknologiat. Ne eivät myöskään hukkaa tietoa, kun virta katkaistaan.

Yhtiöt kehittävät yhdessä uusia materiaaleja sekä prosessi-integraatioteknologiaa, joiden avulla memristoreissa saavutettuja edistysaskeleita voi soveltaa kaupallisesti Resistive Random Access Memory- eli ReRAM-muisteissa. Lisäksi Hynix alkaa hyödyntää memristoriteknologiaa tuotekehitystyössään.

ReRAM on vakaa ja energiapihi muisti, jonka avulla on mahdollista korvata mobiililaitteissa ja mp3-soittimissa nykyisin käytettävä Flash-muisti. Jatkossa ReRAM-sovelluksia uskotaan voitavan hyödyntää myös dram-muisteina ja jopa kiintolevyinä.

Lisätietoa HP Labsin memristoriteknologiasta on saatavilla osoitteessa http://www.hpl.hp.com/news/2010/jul-sep/memristorhynix.html

Mediayhteydet: Taina Kaitala, puh. 050 372 3406, etunimi.sukunimi@hp.com