Editor Helsinki Oy

Huikea historia, viihtyisät tilat, upeat näkymät, loistava palvelu

Lehdistötiedote   •   Maalis 18, 2013 11:40 EET

Lasaretinsaari on nähnyt ja kokenut paljon ja vaihtanut nimeäkin aina käyttötarkoituksen mukaan 1600-luvun Rysänsaaresta Polttimosaareen ja Maaherransaaresta 1800-luvulla Lasaretinsaareen. Rysän suku pani saaressa olutta, kruunu poltti viinaa ja Oulun läänin maaherrat viettivät siellä seurapiirielämää kunnes lääninsairaala muutti alueelle. Sotilassaareksi aluetta ei sittemmin nimetty, mutta vuoteen 1998 se oli puolustusvoimien käytössä.

Tilat taipuvat moneen käyttöön

Samassa hengessä taipuvat Hotelli-ravintola Lasaretin tilat ja palvelut kaikenlaiseen käyttöön: kokouksiin, kongresseihin, seminaareihin, yritysjuhliin ja hää­tilaisuuksiin. Erilaisia tiloja on 14 viidessä eri rakennuksessa. Suurimpaan tilaan mahtuu 220-350 henkeä käyttötarkoituksesta riippuen ja jos oikein isot juhlat halutaan järjestää, kesäaikaan lisätilaa saa pystyttämällä telttakatoksen saaren upeaan, 1700-luvulta peräisin olevaan puutarhaan. Hotellissa on 49 viihtyisää huonetta.

– Lasaretti on todella varautunut kaikkeen, jokaiselle tilaisuudelle löytyy juuri oikea paikka ja tunnelma, innostuu myynti- ja asiakaspalvelupäällikkö Heidi Sarjanoja kehumaan. Erityisen ylpeitä olemme huippuluokan tekniikastamme, joka osaltaan mahdollistaa sen, että tilat ovat niin muuntautumiskykyisiä. Jo valaistuksella ja heijastettavilla kuvilla ja videoilla voi saada ihmeitä aikaan. Suurimmassa tilassamme, Aurora-salissa, on kahdeksan valkokangasta.

Kun Auroran valkokangasikkunoihin vaihdetaan maisemaa modernin tekniikan avulla, Linna-kabinetista taas aukeaa perinteinen näkymä Oulujoelle. Monissa tiloissa on säilytetty entisajan henkeä: Merikoski-sali rakennettiin alun pitäen 1920-luvulla lääninsairaalan lämpökeskukseksi, Ståhlberg-sali kuului sairaalan huoltorakennukseen, ja Naima Kurvisen kabinetin jyhkeys on peräisin lääninsairaalan mielisairaalan ajoilta 1880-luvulta.

Chaîne des Rôtisseurs -ravintola

– Toinen ylpeyden aiheemme on tietysti ravintolamme, jolle on myönnetty Chaîne des Rôtisseurs -tunnustus. Se velvoittaa tarjoamaan vain parasta ja meillä se tarkoittaa erityisesti kunkin sesongin parhaita raaka-aineita, luomua ja lähituotteita. Saareen rakennetusta kalatiestä, jota pitkin lohet pääsevät nousemaan mereltä Oulujoen yläjuoksulle, emme sentään kalasta, mutta juuri niin tuoretta kalaa on kyllä tarjolla joka päivä. Ravintola on auki aamiaisesta alkaen kesällä myös sunnuntaisin. Tervetuloa!

Teksti: Maarit Reingoldt

Editori Helsinki Oy -yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Vastaava tuottaja Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi