FinFami ry

Hullu nuoruus - nuorisotyön kehittämispäivät nostavat esiin nuorten mielenterveyteen liittyviä kysymyksiä ja tukipalveluiden kehittämistarpeita

Lehdistötiedote   •   Helmi 08, 2017 12:17 EET

Nuorten mielenterveysongelmat lisääntyvät. Miten kohdata nuori ja tarjota oikeanlaista tukea? FinFami kokoaa yhteen nuorisotyön toimijoita ja päättäjiä keskustelemaan nuorten mielenterveyden ja hyvinvoinnin nykytilasta ja tulevaisuuden tarpeista Hullu nuoruus - nuorisotyön kehittämispäiville, jotka järjestetään 9.-10.2.2017 Laurea AMK:n Tikkurilan kampuksella.

Tutkimusten mukaan nuorilla menee Suomessa melko hyvin, mutta myös haasteita riittää. Näistä haasteista yksi on nuorten lisääntyvät mielenterveysongelmat, jotka esimerkiksi Allianssin Nuorista Suomessa 2016 -tutkimus on nostanut esiin merkittävänä huolenaiheena. Elintasokuilu kasvattaa eroja yksilöiden välillä ja entistä useampi nuori jää työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveysongelmien takia.

Myös kodin mielenterveys- ja päihdeongelmat lisäävät nuorten huonovointisuutta. Arviolta joka neljäs alaikäinen lapsi elää perheessä, jossa vanhemmalla on hoitoa vaativat mielenterveys- tai päihdeongelma. Tutkimusten mukaan lapsella, jonka vanhempi on psyykkisesti sairas, on merkittävästi kohonnut riski sairastua myös itse. Ongelmien ylisukupolvisen siirtymisen estämiseksi tarvitaan paitsi oikea-aikaista myös oikeanlaista tukea.

Hullu nuoruus -päivät kutsuu koolle nuoria ja nuorisotyön ammattilaisia pohtimaan, miten nuorten tukipalveluita tulisi kehittää siten, että ne taipuisivat vastaamaan erilaisiin tarpeisiin. Tuen tarpeellisuutta ei pitäisi arvioida esimerkiksi vain sen perusteella, miten nuori näyttää pärjäävän ulkoisesti. Silloin osa nuorista voi jäädä kokonaan tarvitsemansa tuen ulkopuolelle, kuten eräs nuori kuvailee.

- ”Järjestelmä pettää täysin alta, jos sulla menee ulkoisesti hyvin. Kun pärjää koulussa, ei ole itsetuhoinen eikä muutenkaan näytä huonoa oloa, sun kokemusta huonosta olosta ei oteta vakavissaan. Ei oo olemassa auttamisen kaavaa, joka sopii jokaiselle. Mä oon muutakin kuin nuori, mä oon mä, ja sellaisena mut pitää kohdata.”

Hullu nuoruus -päivien tavoitteena on synnyttää keskustelua ja uusia ajattelutapoja, esitellä toimivia malleja nuorten tukemiseksi sekä luoda kontakteja eri toimijoiden välille. Päivien aikana kuullaan alustuksia ja esityksiä niin nuorisotyön, sosiaalityön, taiteen, julkisen terveydenhuollon kuin järjestötyön asiantuntijoilta. Lisäksi ääneen pääsevät nuoret itse.

Nuoruutta ja mielenterveyttä valotetaan erilaisten ihmiskäsitysten, taiteen, toiminnan, filosofian, yhteiskuntapolitiikan ja hoidon näkökulmista. Hulluuden, nuoruuden ja hyvinvoinnin teemoja käsitellään tapahtumassa myös räppäämällä, kuvataiteella sekä klovnerian keinoin.

Hullu Nuoruus -päivät järjestää FinFami Uusimaan Space!-projekti sekä Mielenterveysomaisten keskusliitto – FinFamin Mieletön Mahdollisuus -projekti. Tapahtuman pääyhteistyökumppanit ovat Laurea-ammattikorkeakoulu sekä Lasten ja nuorten säätiön Tenho-hanke.

Tutustu kehittämispäivien koko ohjelmaan täältä:

Medialla on mahdollisuus osallistua Hullu Nuoruus -päiville ottamalla yhteyttä tuottaja Mari Arpiaiseen.

Lisätiedot, haastattelupyynnöt, lehdistökuvat:

Mari Arpiainen, tapahtumatuottaja, 044 7772604

Sanni Sihvola, projektikoordinaattori, FinFami Uusimaa ry / Space! -projekti, 045 77332203

Sanna Huhtonen, suunnittelija, Mielenterveysomaisten Keskusliitto – FinFami ry / Mieletön Mahdollisuus -projekti 045 184 7009

Leif Berg, toiminnanjohtaja, FinFami Uusimaa ry, 050 301 9179

Pia Hytönen, toiminnanjohtaja, Mielenterveysomaisten keskusliitto – FinFami ry 040 776 5911

Lisätietoa tapahtumasta:

Nettisivut: http://www.space-projekti.fi/ajankohtaista/

Facebook: https://www.facebook.com/events/349946642028681/

#hullunuoruus

Mielenterveysomaisten keskusliitto – FinFami on vuonna 1991 perustettu sosiaali- ja terveysalan järjestö, johon kuuluu 17 jäsenyhdistystä ympäri Suomen. FinFami on mielenterveysomaisten ja -omaishoitajien valtakunnallinen edunvalvoja ja omaistyön asiantuntijaorganisaatio. Toiminnan tavoitteena on tukea alueellisia jäsenyhdistyksiä työssä mielenterveysomaisten hyväksi ja edistää mielenterveysomaisten ja -omaishoitajien hyvinvointia.

www.finfami.fi