Energiateollisuus

Hyvä tietää sähkömarkkinoista –opas

Lehdistötiedote   •   Helmi 02, 2010 09:37 EET

Sähkö on niitä arjen itsestäänselvyyksiä, jonka huomaa vasta kun se puuttuu. Omaa sähkönkäyttöään moni pohtii vasta sähkölaskun saadessaan – käytänkö liikaa vai saisinko jostakin muualta sähköä edullisemmin? Mutta tiedetäänkö, millä tavoin sähkön hinta muodostuu? Edellä esitetyt kysymykset liittyvät siihen, kuinka sähkömarkkinat toimivat.

Energiateollisuus ry ja Fingrid Oyj ovat yhdessä julkaisseet Hyvä tietää sähkömarkkinoista –oppaan, joka opastaa kansalaisia ymmärtämään sähkömarkkinoita, millä tavoin sähkömarkkinat toimivat ja minkälaisia vaikutuksia niiden toiminnalla on niin yhteiskuntaan ja ympäristöön kuin yksittäisen kuluttajan sähkölaskuun. Sähkömarkkinoiden tehokas toiminta edellyttää avoimuutta ja vapaata kilpailua.

Sähkömarkkinoiden toiminnasta ei ole ollut saatavilla kansanomaista tietoa, ja nyt valmistunut uusi Hyvä tietää sähkömarkkinoista –julkaisu täyttää tätä aukkoa.

Julkaisussa kuvataan sähkömarkkinoita tuottajilta sähkön käyttäjiin, mistä sähkö tulee ja minne se menee, sähköpörssin toimintaa, miten sähkö siirtyy voimalaitoksesta kuluttajalle, sähkön hinnan muodostumista, sähkön ostamista ja sähkön kilpailuttamista sekä sähkölaskua. Lopussa esitetään sähkömarkkinoiden tulevaisuuden näkymiä.

Julkaisun tekstin on laatinut toimittaja Maarit Kauniskangas.

Esitteestä tulee myös englanninkielinen versio keväällä 2010.

Hyvä tietää sähkömarkkinoista –opas kuuluu Energiateollisuus ry:n Hyvä tietää –julkaisuihin. 24-sivuinen julkaisu on lähetetty kirjastoihin kautta maan. Se jaetaan myös Energiauutiset-lehden 1/2010 liitteenä.

Julkaisu on ladattavissa pdf-tiedostona sivulla http://www.energia.fi/fi/julkaisut/hyvatietaa-sarja.

Julkaisu on ladattavissa myös Fingridin sivulla http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/uutiset/julkaisut/hyva_tietaa_sahkomarkkinoista/.