Syöpäjärjestöt

Hyvän kliinisen tutkimuksen palkinto akatemiaprofessori Heikki Joensuulle

Lehdistötiedote   •   Helmi 07, 2013 12:57 EET

Sakari Mustakallion rahaston hoitokunta myöntää Hyvän kliinisen tutkimuksen palkinnon akatemiaprofessori Heikki Joensuulle. Rahasto on yksi Syöpäsäätiön monista rahastoista.

Akatemiaprofessori Heikki Joensuu on monella tavalla arvioituna johtava syövän diagnostiikan ja hoidon tutkija Suomessa. Hän on tehnyt uraa uurtavaa tutkimusta erityisesti ruuansulatuskanavan syövistä ja rintasyövästä.

Kliinisen tutkimuksen tarkoituksena on tutkia potilaille annettavien hoitojen tehoa ja turvallisuutta, ja kehittää uusia menetelmiä sairauksien toteamiseen ja hoitoon.

Heikki Joensuu on ollut erittäin arvostetussa akatemiaprofessorin toimessa vuodesta 2010 alkaen ja toimii Helsingin yliopiston syöpätautien klinikalla.

Tällä hetkellä hän johtaa useita lääketutkimuksia, joista muutamat ovat on suuria monikansallisia satunnaistettuja hoitokokeita, osassa taas tutkitaan uusia syövän täsmähoitoja pienemmässä mittakaavassa. Näihin tutkimuksiin liittyy usein laboratoriossa tehtäviä tutkimuksia, missä selvitetään hoitojen parhaita kohderyhmiä ja hoitojen vaikutustapaa. Keskeiset potilasryhmät ovat rintasyöpään tai harvinaiseen GIST-kasvaimeen sairastuneet potilaat.

Heikki Joensuu valmistui syöpätautien ja sädehoidon erikoislääkäriksi Turun yliopistosta vuonna 1987. Vuonna 1988 hänet nimitettiin kokeellisen onkologian ja vuonna 1990 kliinisen onkologian dosentiksi. Helsingin yliopiston syöpätautien ja sädehoidon professori hänestä tuli 1994.

Akatemiaprofessori Joensuulla on yli 400 tieteellistä julkaisua ja ne ovat saaneet noin 20 000 viittausta muissa julkaisuissa. Hän on tehnyt julkaisunsa yhteistyössä noin 750 tutkijan kanssa vuosina.

Palkinto luovutetaan Joensuulle Syöpäsäätiön symposiumin yhteydessä 7.2.2013. Palkinnon arvo on 10 000 euroa.

Sakari Mustakallio (1899-1989) oli Sädehoitoklinikan ensimmäinen ylilääkäri ja vuonna 1950 Suomen ensimmäinen radiologian professori. Hän oli Suomen Syöpäyhdistyksen ensimmäinen sihteeri ja sittemmin pitkäaikainen puheenjohtaja.

Rahasto perustuu varoihin, jotka jäivät yli Suomen Syöpäyhdistyksen ja Suomen radiologiyhdistyksen vuonna 1956 professori Mustakallion muotokuvan maalauttamista varten kerätyistä rahoista.

Professori Sakari Mustakallio oli sädehoidon johtava kehittäjä Suomessa vuosina 1936–1967, jolloin hän toimi Helsingin sädehoitoklinikan ylilääkärinä. Hän teki tutkimuksia mm. rintasyövän hoidosta, kivun sädehoidosta ja kehitti rintaa säästävää hoitomenetelmää rintasyövän hoidossa.

Professorin ja ylilääkärin tehtävien lisäksi Sakari Mustakallion toimi useassa luottamustehtävässä, joista muutamia: Helsingin yliopiston lääketiet. tiedekunnan dekaani 1960–1963, Suomen syöpäyhdistyksen puheenjohtaja 1952–1968, Suomen Radiologiyhdistyksen varapuheenjohtaja 1942–1949 ja puheenjohtaja 1950–1962, Sairaskoti Radiumin ylilääkäri 1951–1972. Lisäksi hän oli HYKS liittovaltuuston ja liittohallituksen jäsenenä useita vuosia.

Rahaston myöntämä Hyvän kliinisen tutkimuksen palkinto on jaettu aikaisemmin kolme kertaa: 2006 Inkeri Elomaalle, vuonna 2008 Mikko Tenhuselle ja vuonna 2011 Seppo Pyrhöselle.

Syöpäsäätiön symposiumi pidetään 8.-9.2.2013 Kokoushotelli Gustavelundissa, Tuusulassa

Lisätietoja:
Syöpäjärjestöjen pääsihteeri Sakari Karjalainen puh. 0400 818 910