Kela

InTo Finlandin asiakasmäärät kasvussa

Lehdistötiedote   •   Marras 11, 2011 12:44 EET

Suomeen töihin tulevia maahanmuuttajia palvelevan InTo Finlandin asiakasmäärät kasvussa

– Viranomaisten pitäisi tarjota palvelujaan paljon enemmän yhden luukun periaatteella, muistuttavat Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä ja Verohallinnon pääjohtaja Mirjami Laitinen.

Kelan ja Verohallinnon yhteinen InTo Finland -palvelupiste Suomeen muuttaville työntekijöille, opiskelijoille ja tutkijoille avattiin 3.11.2008. InTon palvelujen asiakaskunta on vaihteleva: Suomeen  työhön hakeutuvat IT-, rakennus- ja ravintola-ammattilaiset, Kansallisoopperan vierailevat tanssijat, pizza-yrittäjän avukseen pyytämät maanmiehet ja asettautumista helpottavia relocation-palveluita tarjoavat yritykset.

Kelan ja Verohallinnon pääjohtajat vierailivat perjantaina InTo Finland -palvelupisteessä. He muistuttivat, että muutto uuteen maahan on aina työläs prosessi.

– InTo Finland -palvelupiste perustettiin, koska Kela ja Verohallinto pitivät alkuvaiheen ohjausta välttämättömänä. Nyt yhden luukun periaatteella toimivaa palvelupistettä voidaan pitää asettautumispalveluiden pioneerina koko Suomessa. Parasta olisi, että kaikki alkuvaiheen palvelut olisivat saatavissa yhdestä osoitteesta, kertoi Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä.

– Suomeen tulevan on saatava oikeaa tietoa ja voitava muodostaa kokonaiskuva työskentelyvaltiosta. Esimerkiksi Suomen verotus on mutkikas kokonaisuus. Oikea tieto verotukseen liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista pitää saada heti alkuvaiheessa, muistutti Verohallinnon pääjohtaja Mirjami Laitinen.

Kolmen toimintavuoden aikana InTo -palvelupisteessä on laitettu vireille miltei 12 000 työntekijän verotukseen ja sosiaaliturvaan liittyvät asiat. Lisäksi yli 1000 asiakasta on ohjattu sähköpostilla oikean tiedon lähteille. InTon asiakasmäärät ovat kasvaneet tasaisesti.

Etäpalvelumahdollisuutta selvitetään

Kela ja Verohallinto ovat valtakunnallisia toimijoita, jotka voivat tarjota palvelujaan yli kuntarajojen.

–Tulevaisuudessa voisi tavoitella InTo:n palvelujen tarjoamista etäpalveluna pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Toimintatapaa voitaisiin pilotoida osana julkishallinnon etäpalveluhanketta, pohti Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä.

– 1.7.2012 alkaen rakennustöihin tulevan ulkomaalaisen odotetaan käyvän rekisteröitymässä ja hankkimassa Verohallinnosta henkilötunnuksen ja niin kutsutun veronumeron. Tämäkin tehtävä sopisi erinomaisesti InTo:n rooliin, myös valtakunnallisena virtuaalisesti hoidettavana tehtävänä, Verohallinnon pääjohtaja Mirjami Laitinen lisäsi.

Lisätietoja:

InTo-palvelupiste

Kelan Etelä-Suomen vakuutusalueen johtaja Sirkka Hongell, 050 60 821, etunimi.sukunimi@kela.fi

Pääkaupunkiseudun verotoimiston verojohtaja Tuuli Oksanen p. 02061 22990, etunimi.sukunimi@vero.fi