Freespee

Inventuren portfolioyhtiölle 3,3 miljoonan euron rahoituskierros

Lehdistötiedote   •   Loka 09, 2012 12:20 EEST

Uppsala, Kööpenhamina, Helsinki, 9.10.2012 -- Freespee, Euroopan suurin puheluanalytiikkaan ja –mainontaan keskittyvä teknologiayhtiö on saanut 3,3 miljoonan euron kasvurahoituksen. Mukana rahoituskierroksella ovat tanskalainen Sunstone Capital, sekä suomalainen Inventure. Freespee aikoo käyttää rahoituksen uusien paikkasidonnaisten click-to-call –mobiilimainosratkaisujen kehittämiseen sekä jatkaakseen nopeaa kasvuaan Euroopassa ja muualla maailmassa.

Puheluanalytiikassa Freespeellä on johtava asema 15 maassa, joissa sen ratkaisuja käyttää jo 35 000 mainostajaa. Yrityksen puheluanalytiikka mahdollistaa mobiilimainonnassa Click-to-Call –mainoksen tarkan analytiikan ja puheluiden hallinnan, joita pelkästään internet-pohjaiset analytiikkajärjestelmät eivät tarjoa. Näin mainostajat voivat määritellä arvon yhdistetyille myyntipuheluille pelkän klikkihinnan lisäksi.

Mobiilimainonnan kasvaessa Freespee on nyt tuomassa markkinoille oman mobiilimainostuotteensa nimeltä Freespee Ads. Uusi tuote mahdollistaa paikkasidonnaisen kohdistuksen sekä potentiaalisten asiakkaiden yhteydenotot yhdellä klikkauksella. Mainostajat maksavat vain yhdistetyistä ja laatukriteerien mukaan suodatetuista puheluista.

“Kaikkien markkinoijien ja mediatalojen tiedossa on, että mobiilikäytön lisääntyminen ja mobiilimainonnan kasvu eivät ole tasapainossa – mainonta laahaa perässä. Kokemustemme perusteella yksi selkeä syy tähän on se, että suorien tilausten ja uusien asiakkaiden hankkiminen mobiilikanavasta on ollut haastavampaa kuin perinteisestä internet-mainonnasta – käyttötilanteet, pieni näyttö ja käytettävyys tuovat omat haasteensa. Uskomme, että erityisesti palvelujen markkinoijille sopiva click-to-call –mainonta on yksi merkittävimmistä ratkaisuista joilla mobiilikanava otetaan haltuun – pelkkien klikkausten mittaaminen ei kuitenkaan riitä,” kertoo Freespee toimitusjohtaja Carl Holmquist.

Suomalainen venture capital -sijoittaja Inventure, joka on aiemmin ollut Freespeen päärahoittaja yhteensä 1,9 miljoonan euron sijoituksilla, osallistuu myös uusimpaan rahoituskierrokseen. “Freespeen kansainvälistyessä on tärkeää laajentaa myös rahoituspohjaa ja kasvattaa verkostoa. Olemme erittäin tyytyväisiä Sunstone Capitalin mukaantuloon; he ovat Euroopan johtavia rahoittajia digitaalisissa palveluissa ja erinomainen sijoittajakumppani edistämään Freespeen kasvua etenkin Lontoossa”, kertoo Inventuren partneri ja toimitusjohtaja Sami Lampinen.

Suomessa Freespeen ratkaisuja käyttävät tulospohjaiseen mainontaan erikoistuneet mediatoimistot, sekä mediatalot kuten Sanoma ja Fonecta. Freespeen omasta, kansainvälisestä markkinoinnista sekä Suomen liiketoiminnan kehittämisestä vastaa helsinkiläinen markkinointitoimisto San Francisco Oy. Uuden rahoituksen myötä Freespee tulee avaamaan uuden toimiston Lontooseen; muut toimipaikat sijaitsevat Uppsalassa, Kööpenhaminassa ja Berliinissä.

###

Freespee tarjoaa paikkatietoon perustuvia click-to-call mobiilimainonta ja -analytiikkaratkaisuja palvelualojen yrityksille näiden laajentaessa mainontaansa internetistä mobiilikanaviin. Yritykset ratkaisut tarjoavat mainostajille tulevien puheluiden analytiikan ja hallinnan, sekä mahdollistavat kuluttajien yhteydenotot yhdellä klikkauksella.

Yrityksen ratkaisuja käyttää jo yli 35 000 mainostajaa ympäri Eurooppaa. Freespee on jo yhdistänyt milioonia puheluita potentiaalisilta asiakkailta yrityksille, ja samalla kerännyt kasaan Euroopan kattavimman tietokannan mainonnasta tulevista puheluista. Vuonna 2008 perustetulla yrityksellä on toimipisteet Uppsalassa, Helsingissä, Kööpenhaminassa sekä Berliinissä.

Lisätietoja: http://www.freespee.com - email juhani.polkko@freespee.com

Sunstone Capital hallinnoi 600 miljoonan euron rahastoja ja tekee varhaisen vaiheen sijoituksia Euroopan laajuisesti. Sunstone on aiemmin tehnyt sijoituksen myös suomalaiseen Microtask Oy:n sekä muihin digitaaliseen kulttuuriin vaikuttaviin yrityksiin kuten Prezi, Gidsy, Amen sekä Issuu.

Lisätietoja: http://www.sunstonecapital.com - email nyholm@sunstonecapital.com

Inventure on varhaisen vaiheen teknologiasijoittaja, joka tukee kasvuhakuisia yrittäjiä suomalaisten menestystarinoiden kansainvälistämisessä. Inventuren yrittäjähenkinen tiimi on tiiviisti mukana sijoituskohteidensa toiminnassa ja tuo niiden käyttöön oman osaamisensa sekä koko verkostonsa tuen. Vuonna 2005 perustettu Inventure hallinnoi 53 miljoonan euron pääomasijoitusrahastoja. Inventuren sijoituskohteita ovat mm. Beneq, Conmio, Canatu, Freespee, Fastrax, Rightware ja Silex Microsystems.

Lisätietoja: www.inventure.fi - email sami.lampinen@inventure.fi