KultaRahaksi Oy

Jäikö kesälomakassa vajaaksi - perhe etelään vanhoilla kultaesineillä

Lehdistötiedote   •   Heinä 03, 2013 08:00 EEST

Heinäkuu on kuuminta lomasesonkia Suomessa. Laukkuja pakataan, matkoja varataan ja usein suurin kysymys on, että riittääkö Suomen lämpötilat vai pitääkö suunnata etelän lämpöön. Toiseksi kysymykseksi lähes poikkeuksetta nousee, että riittääkö rahat lomailuun ja mistä rahaa jos ei riitä.

Rahan käyttö lomalla on aina aiheellinen asia. Jokainen joka on perheen kanssa lomaillut tietää, että rahaa kuluu ja usein jopa yllättävän paljon. Nordean tänä vuonna teettämän tutkimuksen mukaan Suomalaiset aikovat kuluttaa kesälomaansa rahaa keskimäärin 1495 euroa.

“Meillä nämä lomapiikit näkyvät kahdenlaisena trafiikkina. Ensimmäinen piikki tulee, kun ihmiset ovat suunnittelemassa lomaansa ja miettivät, että mistä saisi ylimääräistä rahaa. Usein lomailevat perheet saavat suhteellisen helpostikin tuollaisen summan (1495 euroa) kasaan myymällä vanhoja koruja ja kultaesineitä. Esimerkiksi yksi kultakello ja kaulaketju saattaa helposti osoittautua jo lomarahan arvoisiksi", kertoo KultaRahaksi Oy:n toimitusjohtaja Matti Tiainen.

"Toinen piikki meille tulee silloin kun luottokorttilaskut kesäkaudelta alkavat erääntyä. Tämä taas kertoo siitä, että kesällä ei arastella luottokortin käyttöä ja maksusuunnitelmat lykätään elo-syyskuulle”, jatkaa Matti Tiainen.

Vaikka kullan hinta on tullutkin viimeaikoina alas, romukullasta maksetaan edelleen hyvää hintaa. Nykyinen maailmanmarkkinahinta on hieman päälle 30 euroa per gramma puhtaasta kullasta, kun se esimerkiksi viisi vuotta sitten oli noin 20 euroa per gramma.

KultaRahaksi Oy on suomalainen vuonna 2009 perustettu osakeyhtiö, joka keskittyy kierrätyskullan ostamiseen kuluttaja-asiakkailta. Ostettu kulta kierrätetään sulattamalla ja jalostamalla se puhtaaksi kullaksi, jonka jälkeen se myydään uusiokäyttöön teollisuudelle. Tätä kautta kulta päätyy hammas-, elektroniikka- ja koruteollisuuden raaka-aineeksi.

KultaRahaksi toi ensimmäisenä Suomeen palvelun, jonka avulla asiakkaat voivat postittaa kultaesineensä KultaRahaksille arvioitavaksi ja myytäväksi. Yhtiö on laajentanut toimintaansa Suomen lisäksi kaikkiin Pohjoismaihin sekä Eurooppaan. Toimintaa on yhteensä 15 maassa. Suurten volyymien ansiosta KultaRahaksi voi maksaa erittäin kilpailukykyistä hintaa. Lisätietoa www.kultarahaksi.fi