HSY

Jäteveron korotus nostaa jätehuollon palveluhintoja

Lehdistötiedote   •   Loka 23, 2010 11:36 EEST

Jätehuollon palveluhintoja korotetaan vuoden 2011 alusta. Asiasta päätti HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus 22.10.2010. Pääsyynä hintojen nousuun on vuoden alusta voimaan astuva jäteveron korotus.

Kaatopaikalle päätyvän, hyötykäyttöön kelpaamattoman jätteen jätevero on nousemassa 10 euroa tonnilta vuoden 2011 alusta. Valtioneuvosto on antanut lokakuun alussa esityksen uudeksi jäteverolaiksi eduskunnalle, joka käsittelee esitystä parhaillaan. Esityksen mukaan nykyinen vero 30 euroa tonnilta nousee 40 euroon tonnilta, jolloin HSY maksaisi jäteveroa vuodessa arviolta 2,8 miljoonaa euroa nykyistä enemmän. Vuonna 2009 HSY maksoi jäteveroa 8,7 miljoonaa euroa.

HSY siirtää veronkorotuksen suoraan kaatopaikalle päätyvän jätteen vastaanottohintoihin. Esimerkiksi sekajätteen vastaanottohinnassa tämä merkitsee 9,8 prosentin korotusta. Sekajätteen nykyinen vastaanottohinta 125,46 euroa tonnilta nousee 137,76 euroon tonnilta.

Biojätteen vastaanottomaksua korotetaan 84,87 eurosta 91,02 euroon tonnilta eli 7,2 prosenttia. Jäteveron korotuksella ei ole vaikutusta biojätteen vastaanottohintaan, mutta hintaa nostetaan vaiheittain vastaamaan biojätteen käsittelykustannuksia. Tällä hetkellä osa biojätteen käsittelykustannuksista katetaan muiden jätteiden vastaanotosta saatavilla tuloilla.

Kiinteistöjen jätehuoltomaksut kallistuvat keskimäärin 6 prosenttia. Omakotitalojen jätehuoltomaksut nousevat 2,4–4,3 prosenttia riippuen astiatyypistä ja tyhjennystiheydestä. Kerrostalojen jätehuoltomaksut nousevat keskimäärin 6–7 prosenttia.

Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan.

Kaikki edellä mainitut hinnat sisältävät arvonlisäveron (23 %).

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, HSY, puh. 09 1561 2200 tai 045 635 7741