Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry

JHL tyrmistynyt - HALLITUKSEN ENEMMISTÖ HYVÄKSYI PUOLUSTUSVOIMIEN RUOKAHUOLLON PALKKA-ALEN

Lehdistötiedote   •   Marras 03, 2011 21:06 EET

TIEDOTE 3.11.2011.Valtioneuvosto on tänään päättänyt, että puolustusvoimien ruokahuollon yhtiöittäminen etenee puolustusministeriön valmisteleman esityksen mukaisesti. Uusi valtion kokonaan omistama Leijona Catering Oy aloittaa ensi vuonna. Sen palvelukseen siirtyvien työntekijöiden edut heikkenevät tuntuvasti, osin neljän vuoden siirtymäajan jälkeen, osin heti.

JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch pitää päätöstä tyrmistyttävä.
- Olemme todella pettyneitä siihen, että hallituksen enemmistöllä ei ollut rohkeutta estää palkka-alea.

Ruokahuollon työntekijät ovat pienipalkkaisia naisia.
- Tällainen palkka-ale ja työehtojen heikentäminen on vastoin hallitusohjelman lupausta arvostavasta henkilöstöpolitiikasta. Se potkaisee nilkkaan myös samapalkkaisuusohjelmaa, johon hallitus on sitoutunut.
- Naisvaltaisen toiminnon yhtiöittämisessä eivät näköjään päde samat säännöt kuin miesvaltaisen, Karrasch viittaa taannoiseen Meritaito Oy:n syntyyn.

JHL:n aktiivisuudesta hyötyä

Puolustusministeriö ja henkilöstöjärjestöt jatkavat neuvotteluja siirtyvän henkilöstön asemasta ensi tiistaina.

Työntekijöitä edustava JHL on toiminut näkyvästi nykyisten työehtojen säilyttämisen puolesta. Lokakuun 21. päivä JHL järjesti neljässä muonituskeskuksessa mielenilmauksen herättämään keskustelua ruokahuollon henkilöstön asemasta ja työehdoista. Mielenilmausta tuki valtakunnallinen "Sano ei palkka-alelle" -korttikampanja.

- Ilman JHL:n toimia tilanne olisi henkilöstön kannalta vielä heikompi. Neuvottelulista olisi suppeampi. Nyt sille on otettu uusia asioita, Karrasch toteaa.

Puolustusvoimien ruokahuollossa eri varuskunnissa työskentelee yhteensä 580 ammattilaista, joista noin puolet on JHL:n jäseniä.

Lisätietoja:

JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch 040 728 9046 (tänään klo 15.45 asti)
JHL:n sopimustoimitsija Reijo Taipale 040 310 1257

Ammattiliitto JHL:n yli 225 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä kunnissa, valtiolla, yrityksissä ja seurakunnissa. JHL:n yhteisöjäsenliitot ovat Aliupseeriliitto, Merivartioliitto, Tulliliitto ja Vankilavirkailijain liitto.