Suomen Standardisoimisliitto SFS

Joutsenmerkitty lelu on turvallinen joululahja

Lehdistötiedote   •   Marras 30, 2010 16:10 EET

Joutsenmerkitty leikkikalu on paitsi mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittava, myös kestävä, turvallinen lapselle ja tuotettu eettisesti kestävällä tavalla.

Joutsenmerkki eli pohjoismainen ympäristömerkki voidaan myöntää myös leikkikaluille. Jotta leikkikalu saisi Joutsenmerkin, tulee sen täyttää tiukat, mm. raaka-aineita, pintakäsittelyä sekä valmistusprosesseja koskevat ympäristö- ja terveysvaatimukset. Joutsenmerkin vaatimukset ovat tiukemmat kuin lainsäädännön leluille asettamat.

Joutsenmerkitty leikkikalu on tuotettu myös eettisesti kestävällä tavalla. Valmistajan tulee noudattaa kansainvälisen työjärjestö ILO:n s sopimusta, joka koskee mm. lapsityötä, pakkotyötä sekä työntekijän terveyttä ja turvallisuutta. Tuotantolaitos tarkastetaan ennen Joutsenmerkin myöntämistä.

Leluissa lain mukaan pakollinen CE-merkintä ei aina takaa lelun turvallisuutta. Merkintä on ainoastaan yrityksen oma ilmoitus siitä, että lelu täyttää turvallisuusvaatimukset eikä sen käyttämiseen tarvita viranomaisen hyväksyntää tai etukäteistestausta. Markkinoilta löytyykin vuosittain useita leluja, joissa on turvallisuuspuutteita. Toisin kuin viranomaiset, Joutsenmerkki vaatii valmistajalta testiraportit CE-merkinnän takeeksi.

Joutsenmerkki on valmistajalle erinomainen keino viestiä kuluttajalle lelun turvallisuudesta. Tanskalainen muovilelujen valmistaja Dantoy ehti ensimmäisenä valmistajana saamaan leluillensa Joutsenmerkin. Dantoyn Joutsenmerkittyjen tuotteiden valikoima pitää sisällään painatuksettomia muovileluja, vesileluja, hiekkalaatikko- ja muita ulkoleluja sekä roolileikkiasuja ja -tarvikkeita. Kaikkia niitä löytyy myös suomalaisista kaupoista.

Lisätietoa Joutsenmerkistä löytyy osoitteesta www.ymparistomerkki.fi.

LISÄTIEDOT

SFS-Ympäristömerkintä