Kaarina

Kaarinan yritysilmasto on Suomen paras

Lehdistötiedote   •   Loka 07, 2010 23:38 EEST

Elinkeinoelämän keskusliiton tekemä laaja, yritysilmastoa koskeva tutkimus vertaili Kaarinan valtakunnan ykköstilalle. Kaarinan myönteinen elinkeinopolitiikka ja aloittaneiden yritysten lukumäärä sekä voimakas panostus yritysten neuvontapalveluihin toivat kaupungille tutkimuksessa 86 pistettä sadasta.

Kaarinassa paras yritysilmasto

Elinkeinoelämän keskusliiton ensimmäisessä Suomen kuntien elinkeinopolitiikkaa ja yritysystävällisyyttä mittaavassa laajassa tutkimuksessa yritysjohto arvioi kunnan yritysilmastoa. Kaarina sijoittui tutkimuksessa ykköstilalle. Vertailussa on mukana valtaosa Suomen suurimmista kunnista.

Parhaaksi arvioitu Kaarina sai 86 pistettä sadasta mahdollisesta

Kaarinalle heltisi pisteitä myönteisen elinkeinopolitiikan ohella erityisesti aloittaneiden yritysten lukumäärästä. Kunta on panostanut voimakkaasti yritysten neuvontapalveluihin. Kaarina on mukana Turun Seudun Kehittämiskeskuksen ja Yrityspalvelukeskus Potkurin toiminnassa sekä yrittäjäyhdistysten kanssa perustetussa Kaarinan Kehityksessä. Kaarina on leimallisesti pk-yritysten kaupunki. Paikkakunnalla toimii vain viisi suurempaa yritystä.

Toiseksi sijoittunut Raisio sai 78 pistettä ja kolmanneksi tullut Tuusula 77 pistettä. Vertailun huonoimmat pisteet sai Kotka, joka jäi vain 17 pisteeseen. Kotkan huonoon sijoitukseen ajoi yritysten pieni määrä, heikko työllisyys, kunnan suuret toimintakulut, korkea veroaste ja heikko ymmärrys yritystoimintaa kohtaan.

Suurista kaupungeista Vantaa oli sijalla kahdeksan, Espoo kahdestoista ja Helsinki sijalla 22. Vantaa sai kehuja pääkaupunkiseudulla ylivoimaisesta elinkeinopolitiikan osaamisesta. Helsinkiä sen sijaa moitittiin sivuraiteelle jäämisestä näissä asioissa.

Suuret yritykset kyselyn tyytyväisimpiä

Suuremmat yritykset olivat tyytyväisempiä kuntiensa elinkeinopolitiikkaan kuin pienet yritykset. Voimakkaasti kasvuhakuiset yritykset suhtautuivat kuntien yrittäjyysilmastoon negatiivisemmin kuin markkina-asemansa säilyttäjät. Kaikkien tyytyväisimpiä kotipaikkansa yritysilmastoon olivat suuret teollisuusyritykset.

Yritysilmapiiriä mitattiin kahdella kokonaisuudella, yritysilmastokyselyllä ja kuntamuuttujilla. EK aikoo seurata kuntien elinkeinoelämän kehittymistä paikkakuntakohtaisesti.

Elinkeinoelämän keskusliiton tiedote 07.10.2010

EK:n tiedote kokonaisuudessaan >>