Tampereen Teatteri

Kaksi kotimaista kantaesitystä Tampereen Teatterin keväässä

Lehdistötiedote   •   Loka 27, 2010 19:20 EEST

Tampereen Teatterin ohjelmistossa nähdään keväällä 2011 kaksi kotimaista kantaesitystä: helmikuussa päänäyttämöllä saa ensi-iltansa Leea Klemolan ja Klaus Klemolan arktisen trilogian päätösjakso New Karleby. Frenckellissä puolestaan nähdään Anna-Elina Lyytikäisen musta parisuhdekomedia Hämähäkin kosto.

HÄMÄHÄKKIMIEHEN KOSTO - Anna-Elina Lyytikäisen toinen näytelmä on tragikoominen parisuhdenäytelmä ihmisten välisestä itsekkyydestä

Tampereen Teatterin kevätkauden avaa Anna-Elina Lyytikäisen käsikirjoittama ja ohjaama Hämähäkkimiehen kosto. Se saa kantaesityksen 23. helmikuuta Frenckell-näyttämöllä. Hämähäkkimiehen kosto on tragikoominen tarina ohjaajasta, laulajattaresta ja hitsari-Penasta. Se käsittelee nykyajan ”jaloja” arvoja kuten menestystä, julkisuutta, paremmuutta ja itsekkyyttä.
Hämähäkkimies-sarjakuvat ja -elokuvat ovat olleet näytelmän inspiraation lähteinä, vaikka se sijoittuukin nyky-Suomeen ja käsittelee perisuomalaisia parisuhdeongelmia. Vihollisina eivät nyt ole vieraat oliot, vaan toiset ihmiset. Näytelmän sankari ei metsästä pikkurikollisia, vaan korjaa vuotavia ydinvoimaloita, eikä tätä miestä kukaan nosta etusivun uutisiin.
Teatterimaailmaan tutustuessaan hitsari-Penan ihmisarvo laskee entisestään ja rakkaudella laulajatar-Mariaan on kova hinta. Maria kamppailee itsetuntonsa kanssa – ja vähän muidenkin, sillä suuttuessaan tämän naisen nyrkit puhuvat. Ohjaajatar-Anna taas ei oikein kestä ketään muita kuin itseään, paitsi jos nämä palvovat häntä tai sattuvat sopimaan hänen taidekäsitykseensä tai heistä voi edes jotenkin hyötyä.
Hämähäkkimiehen kosto nostaa hattua niille miehille, jotka jaksavat naistensa vuoksi taipua vaikka sankareiksi ja on kriittinen kannanotto niille naisille, jotka alati vaativat miehiltään rakkautta, huomiota ja läsnäoloa, vaikka näillä on aina huomattavasti tärkeämpääkin tekemistä.
Anna-Elina Lyytikäinen kertoo: ”Eräs näytelmän lukenut tiesi kertoa, että se on parisuhdenäytelmä, vaikka yritin kirjoittaa kohtauksia nykyaikaisen ihmisen äärimmäisestä itsekkyydestä. Käsikirjoitus on sisällöltään ilmeisesti varsin nurinkurinen, koska aina kun siitä yritti kirjoittaa hauskan, siitä tuli raastava ja surullinen, ja kun sitä kirjoitti vakavissaan, se kääntyi koomiseksi. Paras palaute, mitä tekstistä olen toistaiseksi saanut, on ystävän lähettämä tekstiviesti: ’Nauroin maha kippurassa – mutta pala kurkussa.’”
Hitsari-Penan roolissa vierailee TTT:n virkavapaalla oleva näyttelijä Tommi Raitolehto. Muissa rooleissa nähdään Natalil Lintala, Pete Koskinen sekä tamperelainen ahkera teatterikatsoja Heikki Kuusniemi. Näytelmän toisen naisroolin esittäjä selviää lähipäivinä. Näytelmän lavastuksesta vastaa Anna-Elina Lyytikäinen ja Tuija Väänänen, pukusuunnittelusta vastaa Mari Pajula. Näytelmässä käytettävät videot suunnittelee ja toteuttaa Sanna Malkavaara.

Vuonna 2007 Tampereen Teatterissa kantaesitettiin Lyytikäisen esikoisnäytelmä Armon varassa. Lyytikäinen vastasi myös tuolloin näytelmän ohjauksesta sekä näytteli näytelmän lukuisat roolit yhdessä Mikko Nousiaisen kanssa.

NEW KARLEBY - Leea Klemolan arktinen trilogia saa päätösjakson

Leea Klemolan ja Klaus Klemolan kirjoittama New Karleby saa kaksoisensi-illan 24. ja 25. helmikuuta päänäyttämöllä. New Karleby päättää arktisen trilogiasarjan ja on itsenäinen jatko-osa aiemmille Tampereen Teatterissa kantaesitetyille menestysnäytelmille Kokkola (2004) ja Kohti kylmempää (2008). New Karleby on kunniantunnustus rapistuville ruumiillemme, jotka jättävät tienposkeen juuri, kun on oppinut luottamaan, että ne eivät ikinä petä.

Näytelmä sijoittuu Kokkolaan, jonne Henkilöhuolinnan johtaja Martti Piano Larsson (Klaus Klemola) palaa Grönlannista maitojunalla takaisin vanhempiensa Kaulus Larssonin (Heikki Kinnunen) ja Sihti Larssonin (Jaana Saarinen) luokse kotihoitoon. Grönlannissa Pianolla on epäonnistunut niin kokkolalaisten verorahoilla perustettu uusi yhteiskunta kuin avioliittokin.

New Karleby on näytelmä siitä, mitä vapaudenjanon ja turvallisuudenkaipuun välinen ristiriita ihmisessä teettää. Valitettavasti Kaulus Larssonin vaikutuksesta tässä näytelmässä ihmisiksi lasketaan myös eläimet, Kauluksen kaverit, joiden vastenmieliset tavat, tottumukset ja avioliittokäytännöt tunkeutuvat tavalliseen kerrostalokaksioon. ”New Karleby on yritys armahtaa ja ymmärtää niitä monia tapoja, joilla me koitamme oman kuolevaisuutemme kestää”, toteavat käsikirjoittajat.

Näytelmän ohjaa Leea Klemola. Lavastuksesta vastaa Erkki Saarainen, joka on lavastanut myös trilogian aiemmat jaksot. Pukusuunnittelijana vierailee Tuomas Lampinen. Valosuunnittelusta vastaa Raimo Salmi ja äänisuunnittelusta J-P Järvinen. Klaus Klemolan, Heikki Kinnusen ja Jaana Saarisen lisäksi rooleissa nähdään Inkeri Mertanen, Mari Turunen, Reino Bragge, Risto Korhonen, Ville Majamaa, Markku Eskelinen, Juho Kuosmanen ja Jussi Rantamäki.

Trilogian ensimmäinen osa, Leea Klemolan kirjoittama Kokkola, sai kantaesityksen 2004 TT:n Frenckell-näyttämöllä. Se valittiin vuonna 2005 vuoden näytelmäksi ja se vieraili Moskovan New Drama Festivaalilla. Näytelmää on esitetty Tsekeissä Brnon Studio Martassa 2007 sekä Virossa Pärnun Endla Teaterissa 2007. Tänä vuonna se saa toisen ensi-illan Tsekeissä, tällä kertaa Liberecin F.X. Saldy Theatressa. Lukuteatterina Kokkolaa on esitetty sekä Unkarissa että Yhdysvalloissa.

Trilogian toinen osa, Leea Klemolan ja Klaus Klemolan yhdessä kirjoittama Kohti kylmempää, kantaesitettiin 2008 TT:n päänäyttämöllä. Vuonna 2009 siitä nähtiin Tanskan ensi-ilta Kööpenhaminan Nørrebro Teaterissa. Viime lauantaina 23.10.2010 se sai ensi-illan Virossa Pärnun Endla Teaterissa.

Lisätietoja:
teatterinjohtaja Reino Bragge p. 040 552 7271
tiedottaja Sanna Huhtala p. 040 532 883

Lehdistökuvat löytyvät kuvapankista mediasivuilta: wwww.tampereenteatteri.fi

Sanna Huhtala
tiedottaja