Editor Helsinki Oy

Kari Tilli, Tekes: ICT hyödynnettävä kasvualana ja toimialojen uudistajana

Lehdistötiedote   •   Marras 21, 2011 08:38 EET

Innovaatioihin perustuva kasvu on kaikissa kehittyneissä maissa haasteena ja julkisen sektorin tavoitteena. Tieto- ja viestintäsektori auttoi omalta osaltaan Suomen uuteen kasvuun 90-luvun alun taantumasta. Voiko ICT-sektori toimia edelleen kasvualueena ja toimialojen uudistajana? Mielestäni voi.

ICT-sektori on dynaaminen kasvuala, jossa kasvuyrittäjyydelle ja uudelle yritystoiminnalle on runsaasti mahdollisuuksia. Uusia yrityksiä syntyy runsaasti erityisesti ohjelmisto- ja palveluliiketoimintaan. Yritykset tavoittelevat usein suoraan kansainvälisiä markkinoita ja Tekesissä tämä näkyy ICT-alan yritysten suurena kiinnostuksena kansainvälisen kasvun rahoitukselle.

Kasvuyritykset syntyvät syvällisestä asiakastarpeiden ymmärryksestä ja teknologiaosaamisesta. Yrittäjien taustana on usein yrityksissä hankittu laaja-alainen osaaminen, mutta myös tutkimuksesta syntyvät yritykset ovat mahdollisia. Suomen edelläkävijyys langattomassa viestinnässä ja vahva osaaminen useissa digitaalisissa palveluissa ja ohjelmistoissa tukevat yritysten menestymistä. Matkapuhelinsektorin rakennemuutos tuo myös piristystä uusien yritysten syntymiseen ja on jo synnyttänyt ulkomailla laajan kiinnostuksen suomalaisen osaamisen hyödyntämiseen.

Kokonaisuutena Suomella on hyvät mahdollisuudet toimia edelläkävijänä globaalissa digitaalitaloudessa sekä hyödyntää digitaalisuutta toimialojen uudistamisessa ja uusien kasvuyritysten synnyttämisessä.

Lue koko Kari Tillin puheenvuoro Asiantuntijakanava Editorista, www.editori.fi.

Lisätietoa Editori-asiantuntijakanavasta: Toimituspäällikkö Nora Helanto | p. 09 4241 2225 | nora.helanto(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi