Synsam

Kasvojen asustaminen kehyksillä nouseva trendi – Kehykset viimeistelevät bisnestyylin

Lehdistötiedote   •   Loka 06, 2010 16:46 EEST

Suomalaisilla on usein vain yhdet silmälasit, joita käytetään päivittäin. Silmälasien vaihtoväli venyy lisäksi helposti yli suositellun kahden vuoden. Silmälasit kestävät kuitenkin pidempään, kun käytössä on useammat lasit. Kasvojen asustaminen persoonallisilla kehyksillä onkin nouseva trendi: kehykset valitaan nyt korujen ja kenkien tapaan vaatetuksen, tilanteen ja vuodenajan mukaan. Arkilaseissa kannattaa panostaa yksilöllisesti hiottuihin linsseihin ja kasvoille kevyesti istuviin kehyksiin, pikkujouluilme juhlistetaan rohkeasti koristeellisilla tai metallivärisillä kehyksillä.

Laadukkaat silmälasit välittävät halutun viestin ja viimeistelevät bisnestyylin. Yksilöllistä ilmettä bisnespukeutumiseen saakin vaihtamalla silmälaseja tilanteen mukaan. Talven kehyksissä näkyy Polo Ralph Laurenin tapaan menneiden vuosikymmenten muotokieli ja pehmennetty retroilu, kuten rohkean kantikkaat tai pyöreät aisamuodot ja suuret linssipinnat.

Tummien ja ilmeikkäiden kehysten rinnalla näkyy täyteläisiä syysvärejä yhdistettynä keveään muotoiluun, kuten Elizabeth Arden -mallistossa. Aurinkolasimuotoilusta tuttu kasarihenkinen pilottimalli toistuu nyt silmälaseissa, esimerkiksi Odd Mollyn syysmallistossa. Joulun juhlasesonkia kohden naisten kehyksiä koristavat kristallit ja helmet, miesten mallistoissa näkyy metalliyksityiskohtia.

Asusta kasvot persoonallisilla kehyksillä

Suomalaisilla on edelleen usein vain yhdet silmälasit, joita käytetään päivittäin kaikissa tilanteissa – arkena, juhlana, työssä ja vapaa-ajalla. Silmälasien käyttöikä kuitenkin pitenee, jos eri käyttötarkoituksiin on omat lasit. Suomalaiset käyttävät silmälasejaan keskimääräinen kolme vuotta, vaikka näköä tulisi tutkituttaa optikolla noin kahden vuoden välein.

– Näkemisessä voi tapahtua merkittäviä muutoksia jo parissa vuodessa, mitkä on helppo korjata sopivilla linsseillä. Uusien lasien hankkiminen tekee näkemistä usein kokonaisuudessaan miellyttävämmäksi, sillä linssi- ja kehysteknologia kehittyvät jatkuvasti. Silmälaseilla myös oma tyyli päivittyy nopeasti kehysten antaessa kasvoille uutta ilmettä, kertoo Synsamin tuotepäällikkö ja trendiasiantuntija,optikko Satu Järvinen.

Kasvojen asustaminen eri tilanteisiin persoonallisilla kehyksillä ja linssin ominaisuuksilla on kuitenkin nouseva trendi myös Suomessa. Yhä useampi valitsee arkikäyttöön valon määrän mukaan tummuvat linssit, jotka estävät yllättävää häikäistymistä. Juhlaan ja vapaa-ajalle valitaan taas kevyen kosmeettisesti värjätyt linssit, jotka peittävät silmänympäryksen tummuutta tai pieniä juonteita.

– Silmälasien merkitys tyylikkäänä ja persoonallisena asusteena on kasvussa. Työviikkoa voi piristää vaihtelemalla laseja tilanteen ja asun mukaan. Kevyet lasit laadukkailla, yksilöllisesti hiotuilla linsseillä sopivat toimiston arkikäyttöön ja näyttävät kehykset työillallisille, värikkäistä kehyksistä saa energistä tyyliä luoviin kokouksiin. Onnistuneen bisnespukeutumisen avain onkin yhdistää uskottavuus, trendikkyys ja toimivuus niin, että samalla jäädään positiivisesti mieleen, Järvinen summaa.

Näyttöpäätetyö vaatii silmiltä paljon

Silmälasit kannattaa valita käyttötarkoituksen, näkemisen tarpeiden ja kasvojen anatomian perusteella. Sopiva malli istuu kasvoille kevyesti ja herättää kasvojen parhaat piirteet eloon. Arkilasien käyttömukavuus syntyy kehysten lisäksi laadukkaista, mittatilaustyönä hiotuista yksilöllisistä linsseistä, jossa huomioidaan mm. käyttötarkoitus, kasvojen mittasuhteet ja silmien keskinäinen erilaisuus. Räätälöidyillä linsseillä katse siirtyy vaivattomammin katselualueelta toiselle eli lähelle ja kauas.

Synsam- ja Cazze-optikoilla yksilölliset yksi- ja moniteholinssit räätälöidään asiakkaalle digitaalimittauksella ja linssit viimeistellään tarvittavilla pintakäsittelyillä. Laadukkaat silmälasit ehkäisevät niskan ja hartioiden jännityskipuja, silmien siristelystä johtuvaa päänsärkyä ja silmien kuivumista.

– Epäsopivat silmälasit aiheuttavat monia terveysongelmia kuten lihasjännitystä ja päänsärkyä ja heikentävät siten työtehoa. Nykyään moneen työhön liittyy lähialueille näkemistä, kuten lukemista ja tietokonetyötä. Ne voivat aiheuttaa nk. silmien näyttöpäätetyön oireyhtymän, jossa silmät väsyvät, kuivuvat ja kutisevat. Pahimmillaan näkö saattaa toisinaan sumentua ja silmät punoittaa ärtymyksestä. Yksilöllisiin näkemisen tarpeisiin hiotuilla linsseillä katse siirtyy vaivattomasti katselualueelta toiselle. Kun näkemisen perusasiat ovat kunnossa, voi keskittyä itse työhön, Järvinen tiivistää.

Synsam- ja Cazze-optikoilla myynnissä yksinoikeudella silmä- ja aurinkolaseja seuraavilta merkeiltä: Vendela, Elizabeth Arden, Perry Ellis, Bruuns Bazaar, Cheap Monday, Odd Molly, Tiger Of Sweden, Converse, John Varvatos, Lucky Brand, Ulmanen ja Polo Ralph Lauren (Polo Ralph Lauren 2011 alkaen).

Tuotetiedot

Elizabeth Arden, elegantti silmälasikehysmallisto naisille. Kehysmateriaaleina käytetty mm. ruostumatonta terästä. Myynnissä hyvinvarustelluissa Synsam-Cazze-optikoilla.

Odd Molly, silmälasikehysmallisto naisille. Mallissa on naiselliset kukka- ja kasviaiheiset koristeet aisoissa ja korvan taakse ulottuvissa aisan kärjissä, yksityiskohtina myös pieniä Swarovski-kristalleja. Suositushinta 220 € (malli nro Gentlewoman 2 OM 4) ja 220 € (malli nro 1 OM2 2). Myynnissä hyvinvarustelluissa Synsam-Cazze-optikoilla.

Polo Ralph Lauren, silmälasikehysmallisto miehille ja naisille, kehyksissä klassista ja tyylikästä muotoilua. Suositushinta ruskeille kehyksille 195 € (malli nro 2047 5035 4820 145) ja mustille kehyksille 195 € (malli nro 2053 5001 5415 140). Myynnissä hyvinvarustelluissa Synsam-Cazze-optikoilla.

Markkinointijohtaja
Timo Savinen,
Synsam Finland,
puh. 040 737 1644,
timo.savinen@synsam.fi

Tom Gammals,
Synsam Finland,
puh. 050 911 1866,
tom.gammals@synsam.fi

Tuotepäällikkö,
optikko Satu Järvinen,
puh. 03 433 4430,
satu.jarvinen@synsam.fi

Kuluttajatiedustelut: Synsam Finland, puh.09 4170 0100.
Paikkakuntakohtaiset optikkoliikkeet: www.synsam.fi tai www.cazze.com