Katin sisustusnavetta

Katin sisustusnavetta uudenlaisen turismimuodon kärjessä

Lehdistötiedote   •   Huhti 02, 2013 15:30 EEST

Lauantaiaamu maalaismaisemassa Lankilassa, Nummelassa. Sipoolainen matkanjärjestäjä kurvaa bussinsa navetan parkkipaikalle. Ovien avauduttua iloinen puheensorina valtaa heinäseipäillä aidatun pihapiirin. Sisustuksesta, kierrätyksestä ja käsitöistä kiinnostuneet turistit ovat saapuneet Katin sisustusnavettaan.

Puolitoista vuotta sisustuskirpputorina toiminut Katin sisustusnavetta houkuttelee paikallisia ja pidemmältä matkustaneita asiakkaita arkisin ja viikonloppuisin. Kulttuurihistoriallisessa maalaismaisemassa sijaitseva aarreaitta on pullollaan kierrätettyjä huonekaluja, valaisimia, taidetta, käsitöitä, astioita ja paljon muuta.

-  Teimme paljon töitä, että saimme navetasta tunnelmallisen ja kauniin ympäristön, joka olisi ihmisten sisustusaarteiden arvoinen myyntipaikka, kertoo navetan emäntä Kati Helanto-Väätänen.

-  Elämyksellinen ympäristö on nyt myös poikinut tämän uudenlaisen turismimuodon, kirpputoriturismin.

Epäileviä Katin sisustusnavetan toimivuuteen löytyi.

-  Kun lähdin uudistamaan navettaa sisustuskierrätyskäyttöön, oli epäilijöitä enemmän kuin uskojia, Kati muistelee.

-  Kuinka kukaan nyt voisi löytää tänne pellon perukoille? Ei tänne kukaan edes eksy.

Toisin kuitenkin kävi. Kuvat ihanasta sisustusnavetasta levisi sosiaalisen median kautta ja huhu uudesta, näkemisen arvoisesta paikasta levisi. Myyntiin tuli koko ajan lisää ihmisten aarteita ja ostajat löysivät paikalle läheltä ja kaukaa. Nyt navetan karsinat pullottavat mitä erilaisimpia sisustukseen sopivia artikkeleita.

-  Myyntiin tulee mielenkiintoisia juttuja. Perinteisiä keräilijöiden etsimiä astioita, Arabiaa, Iittalaa jne. on koko ajan tarjolla. Tulee kauniita huonekaluja ja valaisimia sekä esim. ihania pitsejä. Kierto on nopeaa, koska hintataso on kohtuullinen. Ihmiset hinnoittelevat omat tuotteensa ja neuvon heitä miettimään mitä itse olisivat valmiita maksamaan käytetystä esineestään.

Suosion myötä ja asiakkaiden kanssa käytyjen keskusteluiden kautta sisustusnavetta pyrkii laajentamaan palveluvalikoimaansa. Keväällä saman katon alla aloittaa kaksi ammattitaitoista puuseppää. Uutena palveluna on aloittanut myös uudelleenjohdotuspalvelu. Ihmiset voivat tuoda navettaan vanhat valaisimensa ja sähkömies vaihtaa vanhojen tilalle uudet turvalliset johdot ja katkaisijat.

-  Pyrimme siihen, että voisimme palvella asiakkaitamme mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Itse käyn kodeissa tekemässä sisustuskonsultointia. Kehitimme pakettiratkaisun –Kodin päivitys, jolla kaikkien on helppo päästä alkuun, vinkkaa Kati.

Katin sisustusnavetta tekee myös paljon yhteistyötä erilaisten järjestöjen, käsityöläisten ja pienyrittäjien kanssa.

-  Olemme kutsuneet paikallisen sepän takomaan viikonloppuisin. Tuotteet ovat ehtaa suomalaista käsityötä ja jo työn katselu on elämys itsessään. Kesäksi on myös suunnitteilla tapahtuma navetan pihapiirissä, jossa pienyrittäjät ja käsityöläiset pääsisivät esittelemään ja myymään omia tuotteitaan. Uskon yhteistyön tuomaan näkyvyyteen ja voimaan, iloitsee Kati Helanto-Väätänen.

Lisätietoa: Katin sisustusnavetta, Kati Helanto-Väätänen, p. 0400-212 588, info@katinsisustusnavetta.fi, www.katinsisustusnavetta.fi

Katin sisustusnavetta -kierrätettyjä sisustusaarteita ja -ideoita. www.katinsisustusnavetta.fi