Editor Helsinki Oy

Kattavat lentoyhteydet parantavat suomalaisten yritysten kilpailukykyä

Lehdistötiedote   •   Huhti 22, 2013 11:42 EEST

Finavian omistaman Helsinki-Vantaan lentoaseman johtava asema vaihtomatkustuksessa vahvistaa olennaisesti suoria lentoyhteyksiä Eurooppaan ja maailmalle, mikä puolestaan parantaa suomalaisten yritysten kilpailukykyä. Helsinki-Vantaan menestyminen kansainvälisessä kilpailussa luo myös edellytyksiä koko Suomen lentoasemaverkoston ylläpitämiselle.

Lentoliikenteellä ja Suomen ykköslentoasemalla on taloudellista merkitystä ja heijastusvaikutuksia koko maahan. – Tutkimusten mukaan lentoliikenne työllistää suoraan tai välillisesti yli 100 000 ihmistä ja sen osuus Suomen BKT:stä on noin kolme prosenttia. Uskommekin Finaviassa, että lentoliikenne on yksi Suomen kasvun vetureita.

Lentoliikenne on kasvanut tasaisesti koko 2000-luvun, mikä on konkretisoitunut pääkaupunkiseudulla esimerkiksi siten, että Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristö on tänä päivänä yksi Suomen suurimpia työpaikkakeskittymiä 20 000 työpaikan ja yli tuhannen yrityksen voimin. Mutta saavutettavuudella ja kattavilla liikenneyhteyksillä on merkitystä laajemminkin, sillä se luo paremmat kansainvälisen liiketoiminnan edellytykset kaikkialle Suomeen, Finavian Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja Ville Haapasaari toteaa. Yhtiön tehtävänä onkin mahdollistaa kattavat yhteydet maailmalle Suomen 25 lentoaseman kautta ja luoda siten edellytykset Suomen menestymiselle kansainvälisessä kilpailussa.

Mutkatonta matkustamista

Finavian palvelulupaus For Smooth Travelling kiteyttää oivasti yhtiön toimintafilosofian: lentoasemien toimintaa ja palveluita on kyettävä kehittämään siten, että matkustajien palvelukokemus paranee samalla, kun liiketoimintaa voidaan kasvattaa kannattavasti. Strategian keskiössä on Helsinki-Vantaan lentoasema, joka on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema. – Jos vuosittaisesta 19 miljoonasta lentomatkustajasta noin 15 miljoonaa matkustaa Helsinki-Vantaan kautta, on toki selvää, että Helsinki-Vantaa on Finavian näkökulmasta yhtiön toiminnan selkäranka, Haapasaari selvittää. Tässä yhtälössä nimenomaan vaihtomatkustajien osuus on merkittävä.

– Vaihtomatkustajien osuus on noin kolmannes kansainvälisistä matkustajista eli lähes neljä miljoonaa. Mikäli vaihtomatkustajien määrä dramaattisesti vähenisi, vaikuttaisi se vääjäämättä myös reittitarjontaan ja sitä kautta kaikkien lentoasemien toiminnan luonteeseen. Juuri tästä syystä Finavian kartalla on merkitystä sillä, miten hyvin Helsinki-Vantaa pärjää kansainvälisessä kilpailussa. Haapasaaren mukaan vaihtolentoaseman toimivuudella on tänä päivänä yhä suurempi merkitys matkustajalle kun tämä valitsee lentoreittiään ja ostaa lippuaan.

Panostuksia tarvitaan

Helsinki-Vantaan lentoasema on palkittu vaihtolentoasema ja laatua ylläpidetään panostamalla korkeaan palvelutasoon, sekä kehittämällä toimintoja jatkuvasti. Kansainvälisistä lentoasemista erottaudutaan uusilla matkustajapalveluilla ja keskittymällä ainutlaatuisen asiakaskokemuksen luomiseen.

– Helsinki-Vantaalla on maantieteellisen sijaintinsa ja Finnairin Aasian strategian ansiosta hieman etumatkaa lähimpiin kilpailijoihinsa nähden, mutta kilpailu kiristyy ja siihen on kyettävä vastaamaan. Lentoaseman kompakti koko on meille tällä hetkellä etu ja Helsinki-Vantaata pyritään kehittämään siten, että lentoliikenne voidaan hoitaa tulevaisuudessakin liikennemäärien kasvaessa sujuvasti ja täsmällisesti.

Lentoaseman maantieteellinen sijainti on pienemmässä mittakaavassa Haapasaaren mukaan myös haaste. – Meidän on jatkuvasti kehitettävä toimintaamme ja kyettävä pitkällä tähtäimellä luomaan kasvuedellytyksiä tälle lentoasemalle. Se on haasteellista, sillä olemme puristuksissa kun asutus on lipunut vuosikymmenten varrella yhä lähemmäs.

Tavoitteenamme on olla hyvä naapuri. Haluamme käydä ympäröivien kuntien kanssa rakentavaa keskustelua, missä sovitetaan yhteen lentoliikenteen taloudelliset ja ympäristövaikutukset seutukunnalle, Haapasaari tuumii.

Teksti: Mia Heiskanen

Editori Helsinki Oy -yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Vastaava tuottaja Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi