Energiateollisuus

Kaukolämmön käyttö syys-lokakuussa
vuodentakaista pienempi

Kaukolämmön vuosimyynti nousemassa kuitenkin ennätykseen

Kaukolämpöä käytettiin syys-lokakuussa 4 380 GWh. Energiamäärä oli Energiateollisuus ry:n laskelmien mukaan noin kaksi prosenttia vuodentakaista vähemmän ja normaalivuoteen verrattuna noin viisi prosenttia pienempi. Tänä vuonna kaukolämmön käyttö kuitenkin on noussut kaikkien aikojen ennätykseen,  tammi-lokakuussa kaukolämpöä käytettiin 26 430 GWh. Edellinen ennätys, vuoden 2009 alku, oli 24 280 GWh.

Kaukolämmön laskutus oli syys-lokakuussa 259 miljoonaa euroa. Kaukolämmitettyjen asuintalojen lämmityskustannukset jäivät syyskuussa keskimäärin 4,4 senttiä neliöltä normaalia syyskuuta pienemmiksi. Lokakuun kulutus on lähellä normaalia. Kerrostaloasunnon lämpölasku oli syys-lokakuussa siten noin 3,70 euroa/asunto ja omakotitalon 7,00 euroa normaalia pienempi.

Noin puolet rakennuskannasta on liitetty kaukolämmitykseen. Suurimmissa kaupungeissa kaukolämmön osuus on yli 90 prosenttia. Suomessa on noin 1,3 miljoonaa kaukolämmitettyä asuntoa ja kaukolämpötaloissa asuu yli 2,6 miljoonaa ihmistä. Valtaosa julkisista rakennuksista on kaukolämmitettyjä.

Normaalivuosi ja -kuukausi määritellään Suomessa keskiarvoksi vuosien 1971-2000 lämpötiloista. Lämmitysenergian kulutusta eri kuukausien tai vuosien välillä voidaan vertailla Ilmatieteen laitoksen laskemien lämmitystarvelukujen avulla. Lämmitystarveluvun käyttö perustuu siihen, että lämmitykseen kuluva energiankulutus on verrannollinen sisä- ja ulkolämpötilan erotukseen. Lämmitystarveluku saadaan laskemalla yhteen kunkin kuukauden päivittäisten sisä- ja ulkolämpötilojen erotus. Yleisimmin käytetään lämmitystarvelukua S17, joka lasketaan +17°C:ksi oletetun sisälämpötilan ja ulkolämpötilan vuorokausikeskiarvon erotuksen perusteella.

Liitteet:
Kaukolämmön kulutus -graafi