Nasdaq OMX Helsinki

Kaupankäyntitilasto lokakuu 2011

Lehdistötiedote   •   Marras 01, 2011 21:27 EET

NASDAQ OMX Helsingin osuus Helsingissä kaupankäynnin kohteena olevien listayhtiöiden kaupasta nousi 72 prosenttiin Helsingissä 1. marraskuuta 2011 - NASDAQ OMX julkaisee tänään kuukausittaisen Pohjoismaita ja Baltian maita koskevan kaupankäyntiraporttinsa. Alla yhteenveto tärkeimmistä huomioista NASDAQ OMX Helsingin osalta lokakuulta 2011. -- NASDAQ OMX Helsingin osakevaihto laski lokakuussa 6,0 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna ja keskimääräinen päivävaihto oli 528,7 miljoonaa euroa (lokakuu 2010: 562,7 milj. euroa). Päivävaihto nousi 15,3 prosenttia syyskuuhun 2011 verrattuna. -- NASDAQ OMX Helsingin pörssikauppojen lukumäärä lokakuussa oli keskimäärin 103 338 kauppaa päivässä, kun vastaava lukema 12 viimeisen kuukauden ajalta on keskimäärin 80 174. Lokakuussa 2010 vastaava lukema oli 61 673 (nousua 67,6 prosenttia). -- Merrill Lynch oli suurin osakevälittäjä lokakuussa 2011. Seuraavaksi suurimmat olivat Credit Suisse ja Morgan Stanley. -- Nokia oli NASDAQ OMX Helsingin vaihdetuin osake lokakuussa 2011. Seuraavaksi vaihdetuimmat olivat Fortum ja Sampo. -- NASDAQ OMX Helsingin markkinaosuus Helsingissä kaupankäynnin kohteena olevien listayhtiöiden osakkeiden pörssikaupasta oli 71,6 prosenttia (syyskuu 2011: 68,7 %). Ulkomaisten markkinapaikkojen1 osuus kaupankäynnistä oli siten 28,4 % Helsingissä noteeratuista osakkeista. -- Suomalaisten johdannaisten kaupankäynti Eurexissa nousi lokakuussa 6,4 prosenttia verrattuna edelliseen kuukauteen ja keskimääräinen päivävaihto oli 62 639 sopimusta (lokakuu 2010: 127 720 sopimusta). Lisätietoa kuukausiraportissa: http://nordic.nasdaqomxtrader.com/newsstatistics/ (valitse: Monthly Statistics, Filter: Monthly Statistics) 1) Lähde: Thompson Reuters ja NASDAQ OMX. Sisältää seuraavat markkinapaikat: Chi-X, Bats, Turquoise, EuronextArca, Xetra ja Burgundy. Luvuista puuttuu tilanne päivältä 31.10.2011. - # - NASDAQ OMX NASDAQ OMX Group, Inc. on maailman suurin pörssitoimintaa harjoittava yhtiö. Se tarjoaa kaupankäynti-, pörssiteknologia- ja listauspalveluja kuudella mantereella, ja sen listoilla on yli 3 500 yhtiötä. NASDAQ OMX tarjoaa yrityksille ympäri maailmaa monipuolisia pääoman hankintamahdollisuuksia, mukaan lukien sen Yhdysvaltain listautumismarkkinat, NASDAQ OMX Nordic, NASDAQ OMX Baltic, NASDAQ OMX First North ja U.S. 144A -sektori. NASDAQ OMX:ssä käydään kauppaa monilla eri pääomaluokilla kuten osakkeilla, johdannaisilla, velkainstrumenteilla, hyödykkeillä, strukturoiduilla tuotteilla ja ETF:illä. NASDAQ OMX:n teknologia tukee yli 70 pörssin, selvitysorganisaation ja arvopaperikeskuksen toimintaa yli 50 maassa. NASDAQ OMX Nordic ja NASDAQ OMX Baltic eivät ole juridisia yksikköjä, vaan termi kuvaa NASDAQ OMX -konsernin yhteistä tarjontaa Helsingissä, Kööpenhaminassa, Tukholmassa, Islannissa, Riiassa ja Vilnassa. Lisätietoa NASDAQ OMX:stä löytyy osoitteesta http://www.nasdaqomx.com. NASDAQ OMX:ä voi seurata myös Facebookissa (http://www.facebook.com/nasdaqomx) ja Twitterissä (http://www.twitter.com/nasdaqomx). Cautionary Note Regarding Forward-Looking Statements The matters described herein contain forward-looking statements that are made under the Safe Harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. These statements include, but are not limited to, statements about NASDAQ OMX's products and offerings. We caution that these statements are not guarantees of future performance. Actual results may differ materially from those expressed or implied in the forward-looking statements. Forward-looking statements involve a number of risks, uncertainties or other factors beyond NASDAQ OMX's control. These factors include, but are not limited to factors detailed in NASDAQ OMX's annual report on Form 10-K, and periodic reports filed with the U.S. Securities and Exchange Commission. We undertake no obligation to release any revisions to any forward-looking statements. - # - Lisätietoja: NASDAQ OMX Maarit Bystedt +358 (0)9 6166 7274 maarit.bystedt@nasdaqomx.com