Maksuturva

Kaupat kasvotusten verkossa SoviKaupat-palvelussa

Lehdistötiedote   •   Loka 21, 2010 15:26 EEST

Haluaisitko tarjota mahdollisimman nopean, turvallisen ja helpon tavan myydä tuotteita missä tahansa verkon yhteisöpalvelussa ja kotisivuillasi ilman teknisiä toimenpiteitä ja erillisiä sopimuksia? Maksuturvan SoviKaupat-palvelu mullistaa verkossa käytävän kaupan. Ostaminen ja sitovien tarjousten jättäminen tapahtuu napin painalluksella missä tahansa! Kaupat tehdään fyysisen kaupankäynnin tapaan “kasvotusten” ja kaikki kaupankäyntiin liittyvät tiedot jäävät talteen. Alkuvaiheessa palvelu toimii kuluttajienvälisessä tavarakaupassa. Yrityskäyttäjät ja palveluiden myynti tulevat osaksi palvelua syksyn 2010 aikana.

Internet on pullollaan erilaisia kauppapaikkoja, joista osa on erikoistunut tiettyyn tuoteryhmään, osa toimii sekalaisen tavaran ja valikoiman osta, myy ja vaihda -palstana.

Kauppapaikkojen haasteena on jo pitkään ollut kaupan loppuunsaattaminen ja maksaminen. Perinteisesti tämä on jätetty käyttäjien itse ratkaistavaksi. Käytännössä se on tarkoittanut lukuisia sähköposteja, puhelinsoittoja, luottamuksellisen tiedon jakamista salaamattoman verkon yli ja ostajan riskinottoa, kun tuote on pitänyt maksaa ennen kuin sitä on saanut käsiinsä. Viimeisen vuoden aikana markkinoille on kuitenkin tullut ratkaisuja, jotka pyrkivät ratkomaan näitä haasteita. Ne ovat kuitenkin ominaisuuksiltaan rajallisia ja käytettävyydeltään kankeita.

- Kauppa pitää pystyä saattamaan loppuun helposti ja turvallisesti suoraan myytävästä kohteesta. Myös kaikki kauppaa koskevat tiedot on tallennettava varmaan talteen yhteen paikkaan, missä ne ovat muuttumattomina sekä ostajan että myyjän saatavilla. Nämä asiat eivät toteudu esimerkiksi erillisen virtuaalikukkaron tapauksessa, toteaa SoviKaupat-palvelun kehityksestä Maksuturvassa vastannut ICT-kehitysjohtaja Konsta Karvinen, joka on myös toinen yhtiön perustajista.

Entä miten SoviKaupat-palvelu on sitten ratkaissut mainitut ongelmat?

- Se selviää parhaiten kokeilemalla itse palvelua osoitteessa http://www.sovikaupat.com, Karvinen toteaa.

Usein kysymyksiä herättää myös epävarmuus siitä, mitä tapahtuu, jos kaikki ei menekään putkeen kuluttajienvälisessä kaupassa. Saako rahansa takaisin jos tuote ei vastaa kuvausta? Keneen voi olla yhteydessä jos tulee huijatuksi?

- Joissakin maissa etäkaupan palautusoikeus koskee myös kuluttajienvälistä kauppaa. Suomessa tällaista käytäntöä ei ole. Varsinaiset huijaukset ovat marginaalitapauksia, mutta verkossa kauppaa tekeville on silti tärkeää varmistua, että erimielisyystilanteissa on mahdollisuus löytää ratkaisu ja tarvittaessa ostajan on saatava rahansa takaisin. SoviKaupat tarjoaa tähän valmiit työkalut. Olemme käyneet keskusteluja yhteistyömalleista, jotka ratkaisevat myös ne tilanteet, joissa kauppakumppanit eivät tunnu pääsevän yhteisymmärrykseen, kertoo SoviKaupat-palvelun kumppanuusneuvotteluista Maksuturvassa vastannut Jani Vertanen.

Suomen Maksuturva Oy on sähköisen kaupankäynnin maksujenvälitykseen erikoistunut palveluyritys. Tarjoamme verkko-ostamiseen turvallisen ja asiakas-ystävällisen maksuratkaisun. Toimimme puolueettomana osapuolena ostajan ja myyjän välillä.