Kela

Kela avasi uusia verkkopalveluita lapsiperheille

Lehdistötiedote   •   Helmi 16, 2011 08:50 EET

Lastenhoidon tukeen vaikuttavat muutokset voi nyt ilmoittaa verkossa. Laskurilla voi arvioida lastenhoidon tuen määrän.

Lapsiperheet voivat nyt ilmoittaa Kelan asiointipalvelussa lasten kotihoidon tuen tai yksityisen hoidon tuen muutoksista. Verkossa voi myös lakkauttaa kotihoidon tuen, yksityisen hoidon tuen ja osittaisen hoitorahan. Asiointipalvelussa voi tehdä osoitteenmuutoksen ja ilmoittaa muuttuneista olosuhteista. Palvelusta näkee myös aiemmin verkon kautta lähettämänsä tiedot.

Palvelu on osoitteessa www.kela.fi/asiointi, ja sinne kirjaudutaan omilla verkkopankkitunnuksilla.

Uudella laskurilla voi arvioida lastenhoidon tukia

Verkossa voi arvioida lastenhoidon tuen määriä laskurilla, joka on osoitteesta www.kela.fi/laskurit. Laskurilla voi arvioida, paljonko saa lastenhoidon tukea, jos saa samaan aikaan vanhempainpäivärahaa.Laskurilla voi myös laskea kotihoidon tuen ja yksityisen hoidon tuen hoitorahan ja hoitolisän määrän sekä kuntalisän määrän. Laskurit eivät vaadi kirjautumista.

Asiointipalvelusta näkee, onko hakemus ratkaistu

Uudistuksien ansiosta lapsiperhe voi hoitaa lähes kaikki Kela-asiansa verkossa. Verkossa voi hakea vanhempainpäivärahaa, adoptiotukea, äitiysavustusta, lapsilisää, yksityisen ja kotihoidon tukea sekä osittaista hoitorahaa. Palvelusta voi tarkistaa omia tietojaan ja seurata, onko hakemus ratkaistu ja milloin tuki maksetaan.

Lastenhoidon tuista kolmannes haetaan verkossa. Suosituinta verkkoasiointi on vanhempainpäivärahoissa. Tammikuussa 36 % vanhempainpäivärahahakemuksista tuli verkon kautta.

Lisätietoja asiakkaille:
Lapsiperheiden tukien palvelunumero 020 692 206 ma–pe klo 8–18