Panimoliitto

Kesä on panimoalan kuumin sesonki

Lehdistötiedote   •   Kesä 18, 2013 09:36 EEST

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kesäkuukausien juomamyynti on arviolta kolmannes koko vuoden myynnistä. Kesällä juomamyyntiä edistävät lämmin sää ja monenlaiset kesän juhlat. Poikkeuksellisen pitkään jatkuva helle vauhdittaa yleensä enemmän virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kuin alkoholia sisältävien juomien myyntiä.

Oluen asema kesän sauna- ja seurustelujuomana on vahva. Kesäkuussa olutta myydään noin kaksinkertainen määrä tammikuuhun verrattuna. 95 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että olut sopii parhaiten juuri saunajuomaksi ja yli 70 prosenttia sanoo nauttivansa olutta myös ruoka- ja seurustelujuomana*. Pohjoismaisen alkoholitilaston mukaan suomalainen nauttii oluensa mieluiten kolmosoluen vahvuisena (keskimäärin 4,6 til-%). Oluen kokonaiskulutus henkeä kohti oli viime vuonna arviolta 84,5 litraa. Luku sisältää sekä kotimaassa myydyt alkoholittomat ja ykkösoluet että yksityisenä matkustajatuontina tuodut oluet.

Siideriä nautitaan kesällä paitsi sellaisenaan myös alkumaljoina ja boolissa. Kesän helteillä maistuu myös raikas alkoholiton siideri. Suomalaiset joivat viime vuonna siideriä 8,8 litraa henkeä kohti, kun mukaan lasketaan alle 2,8 tilavuusprosenttiset ja matkustajien tuomat juomat. Siideriä enemmän suomalaisille maistuivat long drink -juomat eli lonkerot. Niitä kulutettiin viime vuonna 10,8 litraa henkeä kohti. Lonkerolla on juuret syvällä suomalaisessa kulttuurissa. Tulivathan lonkerot tiettävästi Suomen ja koko maailman markkinoille ensimmäisen kerran Helsingin olympialaisissa vuonna 1952.

Suomalaiset valitsevat virvoitusjuomansa ensisijaisesti maun ja toiseksi vähäkalorisuuden perusteella. Virvoitusjuomia kulutetaan pääasiassa nautinnon ja janon vuoksi. Tämä käy ilmi viime keväänä tehdystä kuluttajatutkimuksesta. Vuonna 2011 suomalaiset kuluttivat virvoitusjuomia arviolta 56 litraa henkeä kohti ja kivennäisvesiä 17,8 litraa henkeä kohti. Helteiset kesäsäät ovat vauhdittaneet kivennäisvesien myyntiä viime vuosina.

Vuonna 2012 kotimainen panimo- ja virvoitusjuomateollisuus myi juomia yhteensä 774,6 miljoonaa litraa (olutta 391,9, siideriä 30,7, long drink -juomia 41,5, virvoitusjuomia 247,3 ja kivennäisvesiä 63,3 miljoonaa litraa). Tilasto perustuu Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus­liiton jäsenyritysten Hartwallin, Olvin, Nokian Panimon ja Sinebrychoffin kotimaanmyyntiin.

* Panimoliitto selvitti vuonna 2011 oluen, siiderin ja long drink -juomien imagoa ja kulutustottumuksia kuluttajien keskuudessa. Tutkimuksen toteutti Innolink Research Oy. Tutkimus toteutettiin paneelikyselynä. Tutkimukseen osallistui 1263 suomalaista, jotka olivat iältään 20–74-vuotiaita.

Lisätiedot:
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 050 370 8677
www.panimoliitto.fi, www.kohtuullisesti.fi
Seuraa meitä Twitterissä @panimoliitto

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.