Etera

Keski-Pasilan Triplan kauppakeskuksen toteuttaminen käynnistyy yhteisyrityksenä

Lehdistötiedote   •   Joulu 17, 2015 10:30 EET

YIT, Etera, Onvest Oy, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia ja Vakuutusosakeyhtiö Henki-Fennia ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen yhteisyrityksen perustamisesta Triplan kauppakeskuksen, Mall of Triplan, ja pysäköintilaitoksen toteuttamista varten.

Kauppakeskuksen ja pysäköintilaitoksen yhteisarvo on noin 600 miljoonaa euroa. YIT:n omistusosuus perustettavasta yhteisyrityksestä on 35 %, Eteran 35 % ja Fennian sekä Onvestin molempien 15 %. Tavoitteena on allekirjoittaa hankkeen lopulliset sopimukset alkuvuonna 2016.

”Pääkonttorimmekin sijaitsevat Pasilassa ja tunnistamme alueen valtavan potentiaalin kehittyvänä Helsingin toisena keskustana. Tavoitteemme on kehittää Pasilan keskustaa nyt ja tulevaisuudessa”, toteavat Fennian ja Henki-Fennian toimitusjohtajat Antti Kuljukka ja Seppo Rinta sekä kiinteistösijoitusjohtaja Timo Rantala yhdessä Eteran toimitusjohtaja Stefan Björkmanin ja kiinteistöjohtaja Timo Sotavallan kanssa.

”Onvest on kotimainen perheyritys, joka haluaa investoida pitkäjänteisesti Suomeen. Triplan erinomainen sijainti luo vahvan pohjan hankkeen onnistumiselle”, sanoo Onvestin toimitusjohtaja Timo Alamiekkaoja.

Rakennuslupa Triplan ensimmäistä toteutusvaihetta eli pysäköintilaitosta varten on jo myönnetty, ja maanrakennustyöt ovat käynnissä.

Uudistuva Pasila kiinnostaa

Triplan kauppakeskus Mall of Tripla on valmistuessaan liiketilojen lukumäärällä mitattuna Suomen suurin kauppakeskus. Vuokrattavaa tilaa on yli 85 000 neliötä noin 250 toimijalle ja pysäköintipaikkoja noin 2 300 autolle. Kauppakeskus avataan joulumyyntiin 2019 samanaikaisesti uuden Pasilan aseman kanssa.

”Keski-Pasilasta tulee kokonainen uusi kaupunginosa, ja Tripla tulee olemaan koko Pasilaa yhdistävä kaupallinen kokonaisuus. Keskeisen sijainnin, raideliikenteen ja tulevan asuntorakentamisen vuoksi sen menestykseen on helppo uskoa”, Eteran kiinteistöjohtaja Timo Sotavalta sanoo.

Triplan kaupallisesta tilasta on tällä hetkellä vuokrattu noin 20 %. ”Mall of Triplan vuokralaisneuvottelut on saatu hyvään vauhtiin ja kiinnostus on ollut erittäin hyvää. Päivittäistavarakaupan ankkurivuokralaisten kanssa sopimukset tiloista on tehty, samoin kuin monen muodin ja ravintolatoimijan. Vuokraus etenee asettamiemme tavoitteiden mukaisesti ja aikataulussa”, kertoo kaupallinen kehitysjohtaja Pirjo Aalto YIT:ltä.

”Loistava sijainti ja kaupallinen konseptointi ovat herättäneet kiinnostuksen uudistuvaa Pasilaa kohtaan”, toteaa Triplan hankejohtaja Tapio Salo YIT:ltä.

Pasilasta rakentuu tulevina vuosina Helsingin toinen keskus ja entistä tärkeämpi liikenteen kohtauspaikka, jonka asukkaiden ja työpaikkojen määrä kaksinkertaistuu vuoteen 2040 mennessä.

Lisätiedot

Timo Sotavalta, kiinteistöjohtaja, Etera, timo.sotavalta@etera.fi, p. 040 732 5577
Tapio Salo, hankejohtaja, YIT Rakennus Oy, tapio.salo@yit.fi, p. 050 5052608
Pirjo Aalto, kaupallinen kehitysjohtaja, YIT Rakennus Oy, pirjo.aalto@yit.fi, p. 050 5002013

Etera – Tässä ajassa.

Etera on työeläkeyhtiö, joka huolehtii suomalaisten eläketurvasta. Kuuntelemme asiakkaitamme ja elämme mukana heidän rytmissään. Yli 50 vuoden kokemus erityyppisistä työsuhteista tekee Eterasta muuttuvan työelämän osaajan. Työskentelemme yhdessä asiakkaidemme kanssa suomalaisten työkyvyn edistämiseksi. etera.fi kertoo enemmän.