Suomen Keskusta r.p

Keskustan rahoitus vuonna 2010 15.2.2011

Lehdistötiedote   •   Helmi 18, 2011 11:28 EET

Keskusta rahoittaa toimintansa valtiolta saadulla puoluetuella, jäsenmaksuilla ja omalla varainhankinnalla. Varainhankinnan tuotoilla rahoitetaan Keskustan varsinaista ja vaalitoimintaa.

Keskustan puolueen keskusjärjestönä saama osuus puoluetuesta vuonna 2010 oli yhteensä 2 438 434,17 euroa.

Keskusta noudatti jo vuonna 2010 toiminnassaan uudistettua vaali- ja puoluerahoituslainsäädäntöä, joka tuli voimaan kuluvan vuoden alussa.

Tässä ilmoituksessa on eritelty
- yli 1500 euron tuotot puolueen varainhankinnasta
- yli 1500 euron tuotot puolueen piirissä olevan ja sen kokonaan omistaman Apollo Group Oy:n liiketoiminnasta Keskustan Lahden puoluekokouksen ilmoitus- ja näyttelytilamyynnin osalta

Jos suorituksia on tullut samalta taholta sekä Keskustalle että Apollo Group Oy:lle, suoritukset on ilmoitettu sekä puolueen että yhtiön kohdalla.

Keskustan varainhankinnan tuotot

Keskustan varainhankinnan kokonaisbruttotuotto oli vuonna 2010 yhteensä 665 412,07 euroa. Varainhankinnan kokonaisbruttotuotosta yli 1500 euron taloudelliset tuet on mainittu alla. Tuet ovat vastikkeellista seminaari- ja puolueristeilymyyntiä ja vastikkeettomia lahjoituksia.

Mäkelä Tauno                                                               2 600                    (puolueristeily)
Finanssialan Keskusliitto                                            13 000                    (lahjoitus)
I-Print Oy                                                                       4 500                    (puolueristeily)
Joutsen Media Oy                                                            700                    (seminaari)
Kiinteistöhuolto Rytkönen Oy                                        2 600                    (puolueristeily)
Metsäteollisuus ry                                                           700                    (seminaari)
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry                       700                    (seminaari)
Pohjolan Voima                                                                700                    (seminaari)
Suomen Ekonomiliitto Sefe ry                                        3 500                    (seminaari)
Suomenmaan Kustannus Oy                                       4 508                    (puolueristeily)
TT-säätiö                                                                       30 000                  (lahjoitus)
TT-säätiö                                                                           700                   (seminaari)

Keskusta järjesti vuonna 2010 myös omat arpajaiset, joiden osuus varainhankinnan kokonaisbruttotuotosta oli merkittävä.

Ap
ollo Group Oy:n liiketoiminnan tuotot

Alla on mainittu Apollo Group Oy:n liiketoiminnan tuotot Keskustan Lahden puoluekokouksen ilmoitus- ja näyttelytilamyynnistä. Summat sisältävät arvonlisäveron.

Katainen Elsi                                                             1 525
distyksellisen Keskustapolitiikan Yhdistys EKY     3 050
Huoltoliitto ry / Kunnonpaikka                                    2 135
I-Print Oy                                                                   1 159
Joutsen Media Oy                                                     3 062,20
Metsäteollisuus ry                                                     1 952
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry                  901
Pohjolan Voima                                                            3 062,20
Ruokakesko Oy                                                            2 078,88
Ruskon Betoni Oy                                                        1 952
Suomen Ekonomiliitto Sefe ry                                        779,58
Suomenmaan Kustannus Oy                                       6 222
Suomen Palomiesliitto SPAL ry                                   1 952
TT-säätiö                                                                       1 098

Mikrorahoituksen kerääminen käyntiin

Keskustalla ei ole voimakkaita etujärjestöjä takanaan. Siksi jokainen saamamme euro on tärkeä. Periaatteemme on tehdä entistä enemmän ns. pienten purojen varainhankintaa yhteiseksi hyväksi.

Keskustaa voi tukea tilisiirrolla, verkkopankin kautta, puhelinsoitolla tai tekstiviestillä. Uudenlainen mikrorahoituksen kerääminen aloitettiin vuoden 2010 huhtikuussa ja sitä tehostettiin saman vuoden marraskuussa. Mikrorahoitusta on 11.2.2011 mennessä kertynyt yhteensä 21 300 euroa ja sen hankkimista jatketaan tehostetusti koko eduskuntavaalikampanjoinnin ajan.

Kuluvan vuoden rahoituksesta

Keskustan vuoden 2011 eduskuntavaalien varainhankinta on menossa. Tulemme ilmoittamaan taloudellisista tuista lainsäädännön edellyttämällä tavalla.