Quuppa

KIHU:lle uusi urheilijanpaikannusjärjestelmä parantamaan suomalaisen huippu-urheilun tuloksia

Lehdistötiedote   •   Syys 04, 2014 12:08 EEST

Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU) on valinnut kahden suomalaisyrityksen Quupan ja SportIQ:n kehittämän urheilijanpaikannusjärjestelmän parantamaan urheilijoiden suoritusten välitöntä seurantaa ja analysointia.

Järjestelmän avulla saadaan tärkeää tietoa muun muassa urheilijan liikkeistä, kiihtyvyydestä, sijainnista ja työmääristä. Mobiili työkalu on hyödyllinen molempien, niin yksittäisen urheilijan kuin joukkueen kehittämiseen.

KIHU tulee käyttämään järjestelmää asiantuntijatoiminnassaan osana Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön Osaamisohjelmaa.

- Haluamme parantaa urheilijoiden suoritusten seurantaa ja siten kehittää suomalaista urheiluosaamista. Quupan ja SportIQ:n kehittämän järjestelmän avulla uudenlainen, entistä tarkempi statistiikka on saatavilla heti, mikä mahdollistaa välittömän palautteen ja suorituksen parantamisen, kertoo KIHUn urheilubiomekaniikan johtava asiantuntija Sami Kuitunen.

Järjestelmä toimii Quupan kehittämällä HAIP (High Accuracy Indoor Positioning) paikannusteknologialla, jonka paikannustietoa jalostamalla SportIQ tarjoaa analytiikka- ja valmennuskäyttöön hyödynnettäviä ratkaisuja.

- Olemme erittäin innostuneita päästessämme mukaan kehittämään suomalaista huippu-urheilua. Teknologiamme ansiosta kuulemme varmasti useasti Maamme-laulun kansainvälisissä urheilukilpailuissa, iloitsee Quuppa Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Kalliola.

Lisätietoja:

Kimmo Kalliola, toimitusjohtaja, Quuppa Oy, puh.  +358 50 483 7226, kimmo.kalliola@quuppa.com

Sauli Silvonen, International Sales Manager, SportIQ, puh. +358 50 311 2670 sauli.silvonen@sportiq.fi

Sami Kuitunen, Johtava asiantuntija, Urheilubiomekaniikka, Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHU, +358 40 015 3185, sami.kuitunen@kihu.fi

Quuppa

Quuppa Oy on HAIP (High Accuracy Indoor Positioning) -paikannusteknologian myyjä- ja kehittäjäyritys. Quuppa tarjoaa kokonaisvaltaisia paikannusratkaisuja yrityksille lukuisilla eri teollisuuden aloilla. Quuppa Oy on perustettu vuonna 2012, HAIP teknologian vuonna 2006 kehittäneiden insinöörien ja tutkijoiden toimesta. Yksityisomisteinen Quuppa Oy pitää pääkonttoriaan Espoon Keilarannassa. Lisätietoja sähköpostitse osoitteesta info@quuppa.com ja internet sivuiltamme www.quuppa.com

SportIQ

Founded in 2008, SportIQ is an innovation-driven sports technology and analytics company and the creator of a groundbreaking player and sports equipment tracking solution that is currently being piloted by leading sports organizations around the world. www.sportiq.fi

KIHU

Vuoden 2013 alusta alkaen KIHU on vastannut Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön Osaamisohjelman johtamisesta ja toiminnan koordinoinnista. Osaamisohjelma vastaa huippu-urheilun tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä valmennusosaamisen kehittämisestä ja toteutuksesta. Tavoitteena on olla vuoteen 2020 mennessä koko Urheilijan polun osaamisen edelläkävijä. Osaamisohjelma toimii osaamis- ja asiantuntijaresurssina urheiluakatemia- ja huippuvaiheen ohjelmalle. www.kihu.fi

Quuppa Oy on HAIP (High Accuracy Indoor Positioning) -paikannusteknologian myyjä- ja kehittäjäyritys. Quuppa tarjoaa kokonaisvaltaisia paikannusratkaisuja yrityksille lukuisilla eri teollisuuden aloilla. Quuppa Oy on perustettu vuonna 2012, HAIP teknologian vuonna 2006 kehittäneiden insinöörien ja tutkijoiden toimesta. Yksityisomisteinen Quuppa Oy pitää pääkonttoriaan Espoon Keilarannassa. Lisätietoja sähköpostitse osoitteesta info@quuppa.com ja internet sivuiltamme www.quuppa.com