Energiateollisuus

Kiristynyt tehotilanne osoittaa investointien tarpeen

Lehdistötiedote   •   Tammi 08, 2010 09:29 EET

Eilen kello 8-9 saavutettiin sähkönkulutuksessa tämän talven toistaiseksi korkein huipputeho, kantaverkkoyhtiö Fingridin ennakkotietojen mukaan lähes 14 000 MW. Kyseessä on korkein teho kolmeen vuoteen. Suomen ennätyslukemat – 14 921 MW - saavutettiin 8. helmikuuta 2007 klo 7-8.

Sähköä kuluu nyt yllättävän paljon, kun huomioi että olemme taantumassa ja teollisuuden kulutus on tavallista alhaisempi, arvioi johtaja Jukka Leskelä Energiateollisuudesta. Tehoreservijärjestelmiin kuuluvaa sähköntuotantoa käynnistettiin perjantaina toisen kerran tänä talvena, koska sähkön tarjonta ei muuten riittänyt kattamaan kysyntää pohjoismaisessa sähköpörssissä.

Suomessa tarvitaan jatkossa runsaasti investointeja uuteen sähköntuotantokapasiteettiin. Meiltä on poistumassa noin 5000 MW tuotantokapasiteettia vuoteen 2030 mennessä, ja sähkö kysyntä kääntynee taas kasvuun, kun taantumasta toivutaan.

Lisäinvestoinnit korvaisivat vanhenevat laitokset, vastaisivat sähkön kasvavaan kysyntään ja poistaisivat nykyisen tuontiriippuvuuden.

- Voimalaitosprojektien toteutus vie aikaa useita vuosia. On tärkeää, että poliittisilla päätöksillä ei estetä tai hidasteta kapasiteetin rakentamista, korostaa Leskelä.

Investointeja tarvitaan erilaisiin sähköntuotantomuotoihin ja energialähteisiin. Kokonaisuudessaan lisä investointien tarve on noin 7000-8000 begin_of_the_skype_highlighting              7000-8000      end_of_the_skype_highlighting MW vuoteen 2030 mennessä. Lisäinvestoinneilla pystyttäisiin kattamaan sähkön kysyntä kotimaisella tuotantokapasiteetilla myös huippukulutustilanteissa. Energiateollisuus arvioi, että pakkaspäivien kulutushuiput kohoavat 16 500–18 500 begin_of_the_skype_highlighting              16 500–18 500      end_of_the_skype_highlighting megawattiin vuoteen 2030 mennessä.

Sähkön tukkuhinta tänään klo 8-11 1000 begin_of_the_skype_highlighting              8-11 1000      end_of_the_skype_highlighting euroa/MWh

Sähkön tukkumarkkinahinnat ovat torstaina ja perjantaina korkealla. Suomen aluehinta nousi perjantaina kello 8 ja 11 välillä 1000 euroon/MWh. Tukkumarkkinahinta on samoissa lukemissa myös Ruotsissa sekä osassa Norjaa ja Tanskaa. Suomessa käynnistetään perjantaina tehoreservejä sähkön riittävyyden varmistamiseksi Suomessa ja Ruotsissa.

Sähkön korkeat markkinahinnat ja tehoreservien käynnistäminen Suomessa osoittavat, että tuotantoa ja tuontia ei juurikaan enää voida lisätä. Suomen oma sähköntuotanto on noussut korkeimmillaan tänä talvena noin 12 000 MW:iin. Suomi on riippuvainen tuontisähköstä, ja esimerkiksi eilisen huippukulutuksen aikana Suomeen tuotiin sähköä noin 2400 MW, josta 1400 MW tuli Venäjältä. Joulukuun puoliväliin ajoittuneessa edellisessä huippukulutustilanteessa Suomeen tuotiin sähköä yli 3000 MW:n teholla. Markkinoilta on muutaman vuoden aikana eri tavoin poistunut tuotantokapasiteettia 500-1000 begin_of_the_skype_highlighting              500-1000      end_of_the_skype_highlighting MW.

Lisätiedot:
johtaja Jukka Leskelä, puh. 050 593 7233 begin_of_the_skype_highlighting              050 593 7233      end_of_the_skype_highlighting
asiantuntija Niina Honkasalo, puh. 050 441 0799 begin_of_the_skype_highlighting              050 441 0799      end_of_the_skype_highlighting