YIT Oyj

Kivistön alueen peruskivenmuurausta vietettiin 7.5.2014

Lehdistötiedote   •   Touko 07, 2014 17:08 EEST

Vantaan Kivistön alueen peruskivi muurattiin tänään 7.5.2014 Kivistön koululla. Tilaisuudessa juhlapuhujina olivat kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Antti Lindtman sekä YIT:n konsernijohtaja Kari Kauniskangas.

Kivistöstä on arvioitu kasvavan asuinalue 30 000 vantaalaiselle vuoteen 2030 mennessä. Asumisen lisäksi Kivistön alueelle rakennetaan tiloja yksityisiä ja julkisia palveluita varten kuten Aurinkokiven monitoimirakennus, johon tulee tilat päiväkodille, koululle ja neuvolalle, sekä Kaupunkikeskus hypermarketteineen ja linja-auto terminaaleineen. Aurinkokiven odotetaan valmistuvan vuonna 2016, ja Kaupunkikeskus avataan arviolta vuonna 2017.

Ministeri Viitanen huomioi puheessaan Kivistön alueen vaikutusta pääkaupunkiseudulle: ”Kivistö osaltaan tekee pääkaupunkiseudun asuntomarkkinoita toimivaksi. Myös joukkoliikenteen toimivuus on Kivistössä hyvä – kukapa haluaisi kuluttaa aikaansa ruuhkassa istumiseen?”

Ministeri Viitanen painotti myös asumisviihtyvyyden tärkeyttä. ”Ihmisille on tärkeää myös asuinalueen yhteishenki ja yhteisöllisyys. Sitä syntyy esimerkiksi siten, että alueilta löytyy yhteisiä olohuoneita tapaamiseen ja harrastamiseen”. Viitanen muistutti myös, että yhtenä painopisteenä tulee olla rakentamisen määrän ohella myös rakentamisen laatu. Muun muassa sääsuojauksiin tullaan puuttumaan asetustasolla.

50 vuoden rakennussuunnitelma toteutumassa

Kehärataa ja sen mukanaan tuomia kehitysmahdollisuuksia on suunniteltu Vantaalla jo 60-luvulta lähtien, jolloin Martinlaakson radan suunnittelu tuli ajankohtaiseksi. Radan linjaukset ovat vuosikymmenien myötä muuttuneet.  Kehäradan ja sitä ympäröivien alueiden suunnittelut saivat uutta vauhtia jälleen 2000 luvulla.” Olemme todistamassa vuosia suunnitellun hankkeen toteutumista. Kehäradan vaikutus on pääkaupunkiseudulle merkittävä ”Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Antti Lindtman huomioi.

Kaavoitusta yhteistyöllä

Kivistön alueen kaavoitustyötä on tehty yhteistyössä rakentajakumppaneiden kanssa. ”Vantaan Kivistö edustaa modernia ja esimerkillistä kaupunkikehittämistä. Vantaan kaupungin kehittämän toimivan kumppanuuskaavoituksen ansiosta eri osapuolen asiantuntemus on saatu mukaan alueen kaavoitusprosessiin varmistamaan kaavan toteutuskelpoisuus unohtamatta kaupunkikuvallisia tekijöitä. Tuloksena on kohtuuhintaisia asuntoja, jotka sijoittuvat monipuolisten palveluiden äärelle kestävään ja elävään asuinympäristöön. Uskon, että Kivistöstä tulee myös asukkaiden silmissä yksi Vantaan vetovoimaisimmista asuinalueista”, YIT:n toimitusjohtaja Kari Kauniskangas sanoo.

YIT:n lisäksi keskusta-alueelle rakentavat myös T2H, AVAIN Yhtiöt, Lujatalo Oy ja Pohjola Rakennus Oy ja Skanska. Ruusukvartsinkadun pohjoispuolelle sijoittuvien asuinkerrostalojen rakennustyöt ovat alkaneet monella työmaalla, ja ensimmäisten kohteitten odotetaan valmistuvan keväällä 2015. Kadun eteläpuolella asuinkerrostalojen rakentamistöiden on määrä alkaa syksyllä 2014. Tänä vuonna uusia kohteita lähtee suunnitelmien mukaan rakentumaan yhteensä 1100 asukkaalle.

Keskustan koillisosaan sijoittuva asuntomessualue on myös lähtenyt rakentumaan. Asuntomessut järjestetään kesällä 2015, jonne valmistuu 28 pientaloa, kolme kerrostaloa sekä ryhmärakentamiskohde. Messualueen kerrostalot rakentavat NCC, VAV Asunnot Oy, TA-Asunnot ja Suomen Vuokrakodit Oy. Hämeenlinnanväylän länsipuolella olevan Keimolanmäen rakentaminen alkaa tämän vuoden syksyllä.

Klikkaa itsesi Kivistöön!

Kivistöä esittelevät verkkosivut on avattu osoitteessa http://www.vantaankivisto.fi/

YIT rakentaa Kivistöön mm. kohtuuhintaisia asuntoja

Lue lisää tiedotteesta:

Lisätietoja:

YIT Press Desk, puh. 044 743 7536 ja sähköpostiosoite press@yit.fi. Puheluihin ja sähköpostiin vastataan arkisin klo 9-16.

YIT on rakennusalan edelläkävijä. Luomme parempaa elinympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. Yli 100 vuoden kokemuksella olemme saavuttaneet vahvan markkina-aseman: Suomessa olemme suurin asuntorakentaja ja yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista sekä Venäjällä merkittävin ulkomainen asuin- ja aluerakentaja. Visiomme on olla askeleen edellä – asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2013 liikevaihtomme oli noin1,9 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi.